3 Resepi Aneka Sotong Bakar - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad




Saturday, April 17, 2021

3 Resepi Aneka Sotong Bakar

Sambil-sambil memikirkan apa nak masak petang nanti untuk berbuka, marilah tengok 3 Resepi Aneka Sotong  Bakar. Boleh bagi idea untuk lauk berbuka nanti. Mama senditi pun nak pergi cari sotong dan nak masak sotong bila ada stok sotong nanti. Jom baca 3 Resepi Aneka Sotong  Bakar.







Sotong selalunya memang sedap bila dibakar. Kalau makan satu lauk saja dah memadai. Makan pula dengan nasi panas. Alahaii.. merecik hihi..


3 Resepi Aneka Sotong  Bakar

Kat sini mama nak share Resepi Sotong Bakar Dengan Kacang Panjang, Resepi Telur Sotong Bakar dan Resepi Sotong Sumbat Grill.

1) Resepi Sotong Bakar ngan Kacang Panjang



Sotong tu kelar2 badan dia...make sure..sotong tu tak berair...dah cuci tapis sampai air sotong kering..

1)cili kering atau pon cili powder pon bole + garam + ajinamoto + honey +tomato sos sikit +gula +kicap manis..semua gaul kat sotong tu...then lenser kan kat kuali tarok minyak sikit jerr...api sedang2 sajer...sotong cepat masak kan...

Nanti dah agak2 masak...tarok kicap lagi sikit...balik2 kan sotong tu...bawang puteh ketok jerr beberapa biji..bawang merah belah 4 jerr...semua lebur dlm kuali...nak tarok capsicum pon bole...saya tarok kacang panjang..sotong dah masak ok...bole angkat..

Semua bahan sikit2 jerr...agak2 lah ya...rasa ikut selera masing2..Tapi rasa manis2 sedap..

Sumber Resepi : Mawar Sam


2) Resepi Telur Sotong Bakar


Bahan-bahan ( 2 -3 orang )
500 g telur sotong
1/2 camca teh serbuk kunyit
Sedikit garam

BAHAN2 UNTUK SAMBAL ASAM:-
1 inci belacan, dibakar
1 batang cili merah
10 - 12 biji cili padi
2 biji bawang merah kecil
Asam jawa sebesar ibu jadi, ramas dalam 3 camca besar air
3 biji limau kasturi
Sedikit garam dan gula
Cara-cara
Telur Sotong dibersihkan, gaulkan dgn serbuk kunyit dan sedikit garam. Bakar telur sotong dalam oven/api arang atau pun grill. Bakar kurang lebih 5 - 8 minit pada setiap bahagian (kalau bakar lama2 nanti jadi "selipar jepun"---->liat).

UNTUK SAMBAL ASAM:- Dalam lesung batu, satukan cili merah, cili padi, garam dan belacan. Tumbuk hingga separuh lumat, masukkan bawang merah tadi dan terus menumbuk hingga agak lumat (jgn terlalu lumat). Masukkan jus asam jawa dan perasakan dgn sedikit gula. Perah jus limau kasturi hingga tahap kemasaman yg diingini. Mesti ada rasa masam, manis, pedas dan masin dalam sambal ini.
Bolehlah dihidangkan bersama2 telur sotong bakar tadi...

Sumber:Oresepi







3) Resepi Sotong Sumbat Grill


INTI :
udang (buang kulit)
Telor 1 biji
Carrot (cincang halus)
Bawang putih (3 ulas, cincang halus)
Bawang besar ( 1hiris, cincang halus)
Serbuk pati ayam sedikit
Garam sedikit
Lada hitam sedikit

PERAPAN SOTONG :
Sedikit serbuk kari
Sedikit serbuk paprika (sy guna ground paprika, rase smoke. Tak letak pun tak apa)
Minyak bijan sedikit (1 sudu kecil, sy buat 5 ekor sotong)

CARA-CARA :
1. Bersihkan sotong, toskan.
2. Potong kecil udang dan satukan bahan inti, kacau.
3. Perapkan sotong, biarkan seketika.
4. Masukkan inti ke dalam sotong dan cucuk kepala sotong dgn toothpick atau lidi.
5. Dah selesai, grillkan sotong tersebut.
6. Sos sy guna sos cili thai, tambah bwg putih cincang, bijan yg dh disangai, lada burung(tak nak pedas jgn letak), sedikit garam, sedikit cuka@gantikan dgn air limau, letakkan sedikit air jika terlalu pekat sosnya.
7. Dah siap grill sotong, kelar2 sotong jgn putus, siram dgn sos, tabur daun bawang@ketumbar. Siap dihidang. 😊

Selamat Mencuba!

Cdt amy jazsdina



15 comments:

  1. Sedapnya...terus rasa nak buat sotong bakar nanti

    ReplyDelete
  2. selalu mau try resipi sotong ni, tp kemalasan 😭😭😭

    ReplyDelete
  3. Sedappppppnyaaaa, besar besar sotongnya hahaha

    ReplyDelete
  4. sedap ni. cicah pulak air asam.. perghhhhhh dapnyaaaa...

    ReplyDelete
  5. Sedap-sedap menu sotong bakar, nanti bolehlah SA cuba... fav sotong he he he

    ReplyDelete
  6. Sedapnya... Makanan laut memang kena masak sendiri... Kalau tak resdung jawabnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha sama la dgn mama maria.. tapi sotong masih tolerable lagi bg mama jgn udang

      Delete
  7. hmm yummy la.. fav ni sotong hehe
    thank u share resepinya mamapp, nanti cuba ^^

    ReplyDelete
  8. fav husband sy ni sotong... tq idea menunya

    ReplyDelete
  9. uiiii semuanya sedap2 belaka....dugaan betul hahaha

    ReplyDelete
  10. Sedap betul sotong bakar! Puas hati kalau ratah saja.

    ReplyDelete
  11. alahai nak beli sotong tak beli2 lagi ni.. terigin sotong la

    ReplyDelete

Words of wisdom