Kenapa Kita Perlu Baca Al-Quran Selalu Di Rumah - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad


Friday, October 18, 2019

Kenapa Kita Perlu Baca Al-Quran Selalu Di Rumah

Kenapa Kita Perlu Baca Al-Quran Selalu Di Rumah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. Dah lama mama nak share tentang Kenapa Kita Perlu Baca Al-Quran Selalu Di Rumah ni. Rasanya mama dapat dari whatsapp family.. Mama share di sini sekadar untuk info dan peringatan untuk diri mama juga. 



Ada banyak sebab kenapa anda perlu membaca Al-Quran selalu dirumah. 

Mari lihat apa sebabnya..

1  Rumah Tiada Aura...

Perasan tak ada rumah yang kita tengok macam hilang seri dia.Bukan sebab hiasan dia tidak cantik,bukan sebab rumah tu tidak cantik.Tetapi sebab hilangnya seri sebab tiadanya aura.Nampak macam tiada penghuni.Orang pun tidak perasan rumah tu ada.Rumah orang yang selalu baca Al-Quran akan nampak berbeza,walaupun rumah mereka kecil atau sederhana tetapi orang suka datang rumah itu.

2  Positifkan Gelombang...

Selalu marah-marah dekat anak-anak.Lepas itu jerit sana,jerit sini.Lepas itu banyak pula sumpah seranah,tanda banyaknya gelombang negatif.Bacalah Al-Quran setiap hari dan perlahan-lahan gelombang dari bacaan tersebut akan positifkan gelombang yang negatif.

3  Rahmat Dan Keberkatan...

Malaikat rahmat sentiasa mencari penghuni rumah yang membaca Al-Quran untuk diberikan pahala,kebaikan,rahmat dan keberkatan diatas ayat-ayat suci Al-Quran yang dibacanya.Tanda rahmat dan keberkatan wujud bila kehidupan anda rasa lebih aman,tenang dan rezeki berlipat ganda yang dikurniakan oleh Allah SWT. Kita bukan baca al quran semasa bulan Ramadhan & nak pergi umrah haji saja. Hidupkan amalan ini untuk mengundang keberkatan dalam rumah kita.

4  Menghalau Syaitan Dan Sihir...

Ramai yang tidak tahu bahawa syaitan dan jin tidak akan duduk didalam rumah orang yang selalu membaca Al-Quran.Sebagai contoh orang yang membaca surah Al-Baqarah,syaitan dan jin akan bertangguh untuk masuk dalam rumah anda.Jadi, bayangkan kalau anda membaca Al-Quran setiap hari.

5  Mengubat Hati Orang Yang Membaca Dan Seisi Rumah...

Keajaiban Al-Quran ianya boleh mengubat hati dan mengubah karektor dalaman diri anda.Semakin banyak anda membaca Al-Quran,perwatakan anda akan semakin baik.Emosi lebih stabil.Bahkan ia juga akan mengubahkan perwatakan orang yang mendengar bacaan tersebut juga.Sebab itu rumah orang yang membaca Al-Quran mereka nampak lebih tenang berbanding orang yang tidak membaca.

6  Kemuliaan Kepada Pembacanya...

Ada banyak hadis yang menceritakan perihal kemuliaan ini.Antaranya orang yang membaca Al-Quran akan sentiasa didampingi malaikat rahmat dan orang yang membaca Al-Quran merangkak-rangkak pun diberikan pahala pada setiap huruf yang dibacanya.Dan Allah SWT akan mengangkat darjat pada orang yang sentiasa membaca Al-Quran.

7  Syafaat Di Hari Kiamat...

Al-Quran adalah kalam Allah SWT dan satu-satunya mukjizat yang masih ada.Orang yang membacanya,Allah SWT jadikan Al-Quran tadi menjadi saksi bahawa orang yang sentiasa membaca Al-Quran akan diberikan syafaat di akhirat.Tiada yang lebih besar dari mendapat syafaat diwaktu manusia semua dihisab.

Rugilah jika waktu yang singkat ini kita tidak manfaatkan ambil masa untuk membaca Al-Quran. Kalau kita dah jadikan amalan di rumah, percayalah, semasa kita jalan jalan pun mesti akan teruskan juga. Tak kiralah melancong di dalam dalam negeri seperti Melaka ataupun oversea.

Wallahu A'lam

19 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian. Betul. Atleast sehari kne ada bacaan. Utk diri, keluarga dan rumah.

    ReplyDelete
  2. salam jumaat mama, terima kasih atas perkongsian ni

    ReplyDelete
  3. bila dah baca kelebihan dia, baru bersemangat nak rajinkan diri baca setiap hari.

    ReplyDelete
  4. terlalu banyak dan kelebihan membaca al Quran ini..

    terima kasih kerana remind us

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas perkongsian mama, yea memang betul ada banyak kelebihan bila kita baca Al-Quran di rumah, kerana itu lebih afdal.. tapi kalu tak mampu nak baca, boleh jugak pasangkan MP3 Al-Quran di rumah, macam saya, setiap malam saya akan pasang MP3 Al-Quran, termasuklah ayat-ayat Ruqyah.. anyway, TAHNIAH diucapkan kerana awak menjadi Top Commentator dalam jurnal saya..

    https://www.shikinrazali.com/2019/10/top-commentator-bulan-oktober-2019.html

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas peringatan. Nice entry mama

    ReplyDelete
  7. kadang2 terlalai dan bila teringat dah lama tak baca alQuran, selalu tegur diri dengan benda2 yang mama sebut tu lah...memang beza kalau kita amalkan baca alQuran tiap hari dengan tak baca langsung...

    ReplyDelete
  8. memang banyak kelebihan bila rajin membaca al quran di rumah ini..
    tq share kak Aida..

    ReplyDelete
  9. walau bz mcm mn sekali pun bacalah quran meski sepotong ayat

    ReplyDelete
  10. Insya Allah, teman cuba sebaik mungkin untuk istiqomah membaca al-quran setiap hari di rumah... terima kasih atas perkongsian nie...

    ReplyDelete
  11. insyallah. ini kena jadikan habit.. kalo sibuk sangat pun at least la
    sehelai sehari. kalau tak pun.. lazim kan ayat2 ringkas tu..

    ReplyDelete
  12. kena amalkan walau sehari satu muka. besar keberkatan untuk kita dan rumah juga kan.

    ReplyDelete

Words of wisdom