Resepi Ikan Masak Asam Pedas Mudah - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad



Thursday, May 23, 2019

Resepi Ikan Masak Asam Pedas Mudah

Resepi  Ikan Masak Asam Pedas Mudah. Tentu ramai yang suka makan asam pedas kan.. Mama dari kecil sampai sekarang memang suka asam pedas. Kalau arwah mak masak asa pedas kuahnya agak cair sebab arwah ayah tak suka pekat sangat. Sebab tu dari dulu kalau makan asam pedas selalunya mama guna mangkuk dan kuahnya banjir. Lepas makan nasi kuahnya terus dihirup gitu.. slurrppp.. sedapnya.. Sekarang tak dapat dah nak merasa masakan mak. Jom lah tengok Resepi  Ikan Masak Asam Pedas Mudah..

Resepi  Ikan Masak Asam Pedas

Resepi  Ikan Masak Asam Pedas Mudah

Bahan bahan

4 - 5 keping ikan siakap/tenggiri/etc
1 mangkuk Air asam Jawa (bancuh dari 2 sudu asam jawa)
Kacang bendi beberapa batang
1 batang serai - dititik

Bahan di kisar:

Sedikit belacan
5 bawang merah
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 inci kunyit hidup
7-8 sudu besar cili kisar - lebih kurang 1/2 mangkuk
1 ibu jari belacan

Cara-cara memasak:

  1. Tumiskan bahan yang dikisar bersama serai dan masak sehingga naik minyak.
  2. Masukkan air asam jawa , kacau dan biarkan mendidih dan pecah minyak lagi.
  3. Masukkan ikan dan tambah air ikut anggaran kepekatan yang diinginkan.
  4. Masukkan kacang bendi dan renehkan sehingga mendidih dan ikan masak.
  5. Perasakan dengan garam dan gula.. Siap!
Mudah saja kan


8 comments:

  1. Suka masakan asam pedas.
    Ikan ke, ayam ke, daging ke semua ok

    ReplyDelete
  2. kalo kita, tambah sikit lada hitam...haa...habis laaa pedas...hahahhaha

    ReplyDelete
  3. sedap nih kak, dana pun suka jenis yg kuah cair2, jenis suka mkn nasi ngn asam pds kuah banyak... lps abis mkn tu... hirup kuahnya dr tepi pinggan hehehe...

    ReplyDelete
  4. Sedapnya asam pedas.. mengancam betul warna merah tu..

    ReplyDelete
  5. Dlm peti ada ikan kembung...esk try buat

    ReplyDelete

Words of wisdom