Apa kereta kita cuba bagitau melalui lampu di panel kereta

Korang gelabah tak bila lampu di panel kereta Kita menyala Dan tunjuk gambar Yang kadang-kadang Kita x pernah tengok pun? Kalau mama memang gabra lah sebab mama ni bukannya tau sangat pasal kereta.  Apa kereta kita cuba bagitau melalui lampu di panel kereta? Melalui pengalaman mama sendiri memang Kita tak boleh abaikan jika Ada sebarang tanda Yang keluar Dari dashboard Tu. Baru beberapa Bulan lepas kereta mama Ada keluarkan satu signal. Ingatkan takde apa, rupanya bila bagitau ayah Syafi dia terus suruh bawa bengkel. Rupanya Ada hose bocor padahal baru je service 2 hari sebelum Tu. So, korang kena tau tau Apa kereta kita cuba bagitau melalui lampu di panel kereta. Bila dia menyala Ada lah Yang tak kena Tu.


Gambar ni dah lama mama letak dalam draf dah tak ingat sumber Dari mana..

Tapi kesemua 64 signal ni elok Kita ingat supaya kalau jadi apa-apa Kita boleh tau apa Yang tak kena dengan kereta Kita. Kalau tak ingat refer je lah gambar ni.. Dari sensor problem, dirty air filter, ABS warning Dan  gearbox warning sampaikan brake pad warning, steering lock warning Dan alternator  warning pun kita boleh tau. Ingat, jangan ambil mudah tau kalau tetiba ada tanda Yang menyala kat dashboard kereta tu. Mama tepek gambar ni kat sini untuk rujukan mama juga. Manalah tau Kan, kereta mama pun dah tua dah Tu. Dah mula Ada ragam dah hihii..

mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

7 Comments

Words of wisdom

  1. Mama ucapkan selamat hari jumaat kepada sis mamapipie.

    Banyaknya bahasa kereta yang mama tak tahu.

    ReplyDelete
  2. nk ngingat semua tuh, fenin.... banyak beneno

    ReplyDelete
  3. Sama la kak sy ni mana tahu apa maksud simbol ni bila lampu menyala.bila akak share baru tau...tau simbol low fuel tuh je..hahaha

    ReplyDelete
  4. aida akan otomatik gabra bila lampu-lampu tu menyala!
    mula jadik ak tentu arah. takot!
    biasa nyer akan terus snap, wasap asben.

    ReplyDelete
  5. Sama la Kak Sue, tau bawak je nie ha. Kalau ada apa-apa simbol yang menyala kelam kabut la bagi tau Abang Man.. hehehe..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post