Soal jawab antara Rasulullah dan Jibrail - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad




Friday, March 23, 2018

Soal jawab antara Rasulullah dan Jibrail

Umar bin Khattab meriwayatkan, “Pada suatu hari ketika kami sedang duduk dengan Nabi Muhammad SAW, tiba-tiba muncul seorang lelaki yang memakai pakaian putih bersih dan rambutnya hitam berkilat. Tidak ada tanda-tanda dia baru datang dari jauh. Tidak ada seorang pun di antara kami yang mengenali orang itu.



Duduk bertemu lutut
Lelaki itu datang lalu duduk betul-betul di depan Nabi Muhammad SAW sehingga kedua-dua lutut lelaki itu bersentuhan dengan lutut Nabi Muhammad SAW.

Kemudian lelaki itu meletakkan kedua-dua belah tapak tangannya di atas pahanya lalu bertanya: Terangkan apa itu Islam. Jawab Nabi Muhammad SAW: Islam adalah kamu mengakui yang tiada Tuhan lain kecuali Allah dan Muhammad adalah pesuruh Allah, kamu bersembahyang, kamu membayar zakat, kamu berpuasa sepanjang Ramadan dan kamu menunaikan haji apabila mampu.

‘Betul’, kata lelaki itu. Kami semua berasa hairan bagaimana pula dia yang bertanya dan kemudian dia pula yang menyatakan jawapan itu betul. Kemudian lelaki itu bertanya lagi: Terangkan apa itu iman? Jawab Nabi Muhammad SAW: Kamu percaya kepada Allah, percaya kepada malaikat-Nya, percaya kepada kitab-kitab suci yang diterima oleh pesuruh Allah, percaya adanya akhirat dan kamu percaya kepada takdir Allah, sama ada yang baik atau buruk.

‘Betul’, kata lelaki itu. Kemudian dia bertanya lagi: Terangkan apa itu ihsan? Jawab Nabi Muhammad SAW: Kamu beribadah kepada Allah seolah-olah kamu nampak Dia, dan apabila kamu tidak nampak Dia, kamu yakin Dia nampak kamu. Kemudian lelaki itu bertanya lagi: Terangkan bilakah kiamat akan terjadi. Nabi Muhammad SAW menjawab: Yang ditanya dan yang bertanya sama-sama tidak tahu.

Tanda hari akhirat
Kemudian lelaki itu bertanya lagi: Terangkan apa tanda-tanda hari akan kiamat? Jawab Nabi Muhammad SAW: Apabila perempuan hamba melahirkan majikan mereka sendiri. Apabila orang yang tidak berkasut, orang yang telanjang, orang miskin dan penternak kambing berlumba-lumba mendirikan bangunan yang tinggi-tinggi.

Selepas mendengar jawapan Nabi Muhammad SAW, lelaki itu pun pergi. Saya terdiam beberapa waktu sehingga Nabi Muhammad SAW menjelaskan: Umar, tahulah saudara siapa lelaki tadi? Saya menjawab: Allah dan pesuruh-Nya yang lebih tahu. Kata Nabi Muhammad: Lelaki tadi adalah malaikat Jibrail. Dia datang bagi menerangkan kepada saudara sekalian berkenaan agama saudara.” (Riwayat Muslim)

Sumber: Riyadus Solihin Taman Orang Soleh

7 comments:

  1. Dan tanda-tanda akhir zaman (kiamat) sebenarnya telah ada...

    ReplyDelete
  2. Semakin menghampiri sebab tanda-tanda sudah ada kini.. Mudah-mudahan Allah ampunkan dosa-dosa kita semua.

    ReplyDelete
  3. Thx for sharing. Da byk tnda2 ni

    ReplyDelete
  4. Selamat cuti sekolah & Selamat hari jumaat mamapipie.

    Seram mengingatkan hari kiamat. Lebih penting untuk persediaan yang kita buat. Berbanding tarikh kiamat kan

    ReplyDelete
  5. Semua para sahabata tidak menyadari sama sekali bahwa yang berbicara dengan Rasulullah tersebut merupakan seorang malaikat yang memberitahukan tanda akhir zaman

    ReplyDelete
  6. Thankyou for sharing sis.kena selalu ingatkan diri sendiri

    ReplyDelete

Words of wisdom