Tertetak Tangan Sendiri - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad




Monday, September 6, 2021

Tertetak Tangan Sendiri

Aduhh..dah kenapa mama ni tetak tangan sendiri kan.. Malang tak berbau dan kita pun tak tau bila kita akan dilanda incident macam ni kan.  Alkisahnya peristiwa ni berlaku semalam..


Letak gambar ni dulu la bagi kuat semangat

Alkisahnya, projek menanam mama sepanjang PKP dulu tu banyak dah kelaut. Pokok mama banyak yg dah tumbuh meliar tak terjaga. Sejak mama dah mula bekerja ni memang takde masa nak belek2 diorang tu. 

So, semalam mama decide nak tebas2 pook-pokok yang meliar dan servis pasu-pasu tu nak bagi nampak kemas sikit depan rumah. Mula-mula mama guna gunting untuk cantas pokok. Tapi tetiba terfikir nak guna pisau pula. Disebabkan kat rumah takde parang maka mama pun ambil pisau pemotong daging yang paling tajam kat dappur dan cantas dahan-dahan dan akar pokok yang terkeluar. Memang memudahkan kerja la. Pantas aje kerja siap.


Malang tak berbau. Abaikan jari mama yg gumuk dan ibu jari yang kotor tu. Tak berani nak cuci gosok kuat2.

Sedangkan mama sentiasa mengingatkan diri untuk berhati-hati. Dah 3/4 kerja complete tetiba ntah macam mana mama tertetak tangan sendiri. Padahal jauh antara tangan dan pokok yang mama nak cantas tu. Memang risau sangat sebab darah menjejes keluar dan mama terfikir cara mama hayun pisau yang tajam tu. En suami dan anak mama pula kebetulan masa tu pergi evening walk. Rasa nak menangis pun ada.

Selepas mama cuci tangan dan tekap dgn kain lama-lama, alhamdulillah mama tengok takdelah serius sangat. Cuma luka agak panjang aje. Mujur tak perlu nak jahit ke apa. Risau gak kot tercabut jari tu. Sempat mama repotting balik pokok pandan mama dengan jari berbalut tisu dan berdarah2. Mama cuma letak minyak nona roguy dan aloe vera aje. Arini masih ada darah keluar sikit-sikit. Tapi rasa sakit dah berkurang. So, mama simpan sini  la cerita ni untuk kenangan mama.. Lepas ni jangan careless lagi ye mama..


35 comments:

  1. alahaiii... semoga takda pa2 serius lah sis.

    ReplyDelete
  2. alamakkkk baru baca tajuk tadi je dah ngilu lak rasa...
    dpt bygkan pedih nya kena pisau .. semoga cepat sembuh luka nya tu

    ReplyDelete
  3. mula-mula baca tajuk ingatkan 'terletak tangan sendiri' rupanya tertetak. Aduh yang membaca ni pun turut ngilu. Nasib baik tak putus jari. Semoga diberi kesembuhan segera

    ReplyDelete
  4. alahaiii.. sy yg bc ni naik seriau.. huuu
    semoga tgn mama cepat baik.. =)

    ReplyDelete
  5. aduh kak, baca tajuk pun dah rasa seram... yelah mungkin sebab pisau tu tajam itu yang akak buat keje pun laju je sampai boleh terkena tangan sendiri walaupun jauh...

    mujur tak dalam sangat kak oi, jangan buat lagi kak... tengok pun dah terasa pedihnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah dana.. terlindung juga la. padahal kalau ikutkan hayunan pisay rasa mcm teruk..mungkin sebab ada tulang kat situ

      Delete
  6. Aduh seram baca.
    Nasib baik juga tidak serius. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  7. Aduh saya seram baca sebab takut tangan tu betul betul cedera teruk. Tetiba saya pula yang rasa ibu jari saya sakit.

    ReplyDelete
  8. allahu..seriau dengar mama oi..mujur sipi-sipi..cuci guna ubat dettol pastu sapu ubat kuning luka tu..

    ReplyDelete
  9. Ni nak makan nasi pun sakit.. Tengok gambar tu macam tangan kiri. Alhamdulillah tak serious..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye naniey mujur tangan kiri so mama boleh makan sebanyaknya haha

      Delete
  10. Allahu kak.. sakitnya rasa tu. semoga cepat sembuh kak.. walaupun jari kiri, masih banyak kerja perlukan jari kiri tu.

    ReplyDelete
  11. aduhai..hati2 mama, semoga cepat sembuhnya :)

    ReplyDelete
  12. Sikit aje tu
    tak sesuai guna perkataan tetak
    Mudah2an cepat sembuhnya

    ReplyDelete
  13. Be careful next time, mama. Mujur cuma luka2 ringan aje.

    ReplyDelete
  14. Memang pedih tu. Semoga cepat sembuh.

    ReplyDelete
  15. Seriau nya baca T_T dah la ibu jari. Alhamdulillah nampak mcm okay saja. Tapi pedih juga tu

    ReplyDelete
  16. Allahu Adda.. ngilu Kak Sue baca. Semoga cepat sembuh ya, hati-hati lain kali tau..

    ReplyDelete
  17. Nasib baik tak teruk sangat.. Kadangkala terpegun melihat chef memotong dengan laju tanpa melihat bahan yang dipotong..

    ReplyDelete
  18. Aduh inilah cabaran ibu2 di dapur..satu lg trkena minyak panas..kne standby 1st aid kit selalu.

    ReplyDelete
  19. ngilusss...

    btw, buah apakah itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tah le ammi.. ambil gambar dari image bank. mcm sejenis persimmmon tapi tak sure lak

      Delete
  20. uishhhh ngilunya tengok luka tu..pedih kalo kena sabun dengan air...lepas ni boleh lebih berhati2...semoga cepat sembuh lukanya supaya boleh berkebun lagi..

    ReplyDelete
  21. Ya Allah..seram tengok! tertetak tu ngeri betul. Terasa rasa sakitnya tu. Semoga cepat baik luka dan sakit tu. Aaminn...

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah setelah seminggu lebih dah semakin baik dah jari mama ni.tunggu dia betul2 heal dulu

    ReplyDelete
  23. Yarabbi..hati- hati adda...bahaya la...

    ReplyDelete

Words of wisdom