Resepi Kari Kepala Ikan - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad


Tuesday, May 14, 2019

Resepi Kari Kepala Ikan

Kari Kepala Ikan ni hidangan berbuka puasa yang ke 3 aritu.. Jom mama kongsikan Resepi Kari Kepala Ikan ni.. Honestly mama tak berapa reti nak makan kepala ikan sebab mama tak reti nak makan selain dari isi ikan (ada orang makan mata ikan, etc sampai betul-betul tinggal rangka, kan..) .. Sapa pandai makan macam tu angkat tangan! Hehe Jom tengok Resepi Kari Kepala Ikan

Kari Kepala Ikan 

Resepi Kari Kepala Ikan 

Bahan bahan:

2 ketul kepala ikan jenahak/tenggiri/siakap.. 
1 batang kecil kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 sudu kecil halba
1 cawan santan - mama guna santan kotak aje sebab itu je yang ada kat rumah hihi
6 sudu besar rempah kari ikan Baba's
2 sudu besar serbuk ketumbar Baba's
3 sudu besar serbuk cili Baba's
1/2 sudu besar jintan putih
2 biji bawang besar - di hiris
1 batang serai 1 (di ketuk)
2 biji cili merah - belah dua
2 tangkai daun kari
6 batang bendi (Nak letak terung sekali pun boleh)
Buah Tomato (mama guna baby tomato.. kalau nak guna tomato biasa nanti jgn lupa potong 4 ye)
Air Asam jawa

Bahan kisar:

5 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*

Cara Memasak:-

1. Tumiskan daun kari, kulit kayu manis dan bunga lawang bersama sedikit halba sehingga naik bau.
2. Kemudian masukkan bahan-bahan kisar dan goreng sehingga agak garing.
3. Masukkan rempah kari, serbuk cili, serbuk ketumbar, serbuk jintan putih dan tumis sehingga pecah minyak, kalau tak pecah minyak kari nanti tak sedap. masukkan serai (untuk sedapkan kari - ni optional, kalau taknak takpe). Masa masukkan semua rempah ni api jgn kuat sangat tau nanti hangus.
4. Setelah pecah minyak masukkan santan. Masukkan air asam jawa. Boleh tambah air mengikut kepekatan yang diingini. 
5. Masukkan kepala ikan, kalau nak masukkan isi sikit pun boleh je, biar sehingga mendidih. 
6. Setelah mendidih masukkan bendi, tomato/terung dan cili merah dan bawang besar yang dihiris.
7. Perasakan dengan garam.

Siap.. Yum yum..


26 comments:

  1. kuah kari tu kan kami suka makan dengan peknga (ala ala lempeng tu). lagi pekat kuah, lagi sedap. hehehehehe

    ReplyDelete
  2. woww fav abi ni. masak kari kepala ikan hehehe

    ReplyDelete
  3. masak kari kepala ikan kena campur bendi banyak2 kan baru sedap..pas tu lawankan ngan ikan masin goreng...huiiiii.....hari ni balik seremban, abah akak siap masakkan kari kepala ikan kerapu utk akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo kebetulan pula ye.. sedapnya padanan tu kak oii

      Delete
  4. Aduh mantap tuh buat buka puasa apalagi tambah cuci mulut makan cirus wihh lega,..

    ReplyDelete
  5. nak kena try ni ikan siakap masak kari!

    ReplyDelete
  6. Saya suka kepala MP! Bukan setakat kepala, mata pun saya makan hokey hihi..... bak kata MP lah kepala ikan tinggal rangka je kalau saya yang makan

    Ohhh... buh ketumbar serbuk lagi ye walau dah letak kari

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye mama letak nak bagi bau. kalau tak letak pun xpe sebenarnya

      Delete
    2. yeh dah jumpa sorang haha.. adik ipar mama macam hanom juga.. seronok tgk dia makan

      Delete
  7. Resepi lain dr yg lain...nanti nk try resepi akk

    saya tak pernah try masak kari letak serbuk ketumbar, serbuk jintan , serai. Akan letak asam keping / jawa

    ReplyDelete
  8. aduhai sedapnya tengok resepi ni. boleh la try nanti sebab tunang pun suka makan ni hehe

    ReplyDelete
  9. Halamak.. sedapnya.. Kawankan pula dengan sambal belacan.. pergh!! Terangkat nie..

    ReplyDelete
  10. try la korang.. serbuk jintan dan ketumbar tu optional. kalau x letak jadi aje kari kite tu

    ReplyDelete
  11. Perghhh dapat kepala tu, memang habis licinlah ku bedalnyaa sekali dengan matanya hahahaha

    ReplyDelete
  12. dana peminat kepala ikan kak, kalu suh makan mmg compom licin hehhehe...

    sedapnya nengok kari ikan akak tuh... fuhhh

    ReplyDelete
  13. saya penggemar kepala ikan lebih lebih lagi kalau kari kepala ikan merah. gambar tu buat saya terliur la...

    ReplyDelete
  14. Ika datang singgah sini https://ikashoid.blogspot.com/2019/05/book-review-puaka-bundle-by-ayda-arianna.html?m=1yeahh fav ni. Yummy hehe

    ReplyDelete
  15. kari kepala ikan ni famous betul tp dulu selalu kene tegur supaya jangan mkan kepala ikan haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha iye tak ye gak ye.. tu sebab org tua tu yg nak makan tu

      Delete
  16. Mantap... baca entry nie di waktu tengahari... perghhh... memang laa.... kikikiki

    ReplyDelete
  17. Perghhh dia punya resepi. Memang terbaiklah

    ReplyDelete
  18. suka makan tp sy x berapa pandai msk lauk ni heheh

    ReplyDelete

Words of wisdom