6 Pesan Luqman Kepada Anaknya

6 Pesan Luqman Kepada Anaknya. Salam Jumaat yang penuh keberkatan semoga kita semua berada dalam rahmat Allah. Sambil melalukan tugas harian marilah kita baca sedikit sharing berkenaan dengan 6 Pesan Luqman Kepada Anaknya. Semoga kita dapat menfaat.

Baca ni juga:


6 Pesan Luqman Kepada Anaknya

Sebagai seorang ayah, menjadi tanggungjawab mendidik anak-anak agar menjadi anak yang soleh dan solehah. Dalam Surah Luqman, al-Quran menceritakan beberapa pesanan yang perlu disampaikan oleh ayah kepada anak-anak sepertimana Luqman berpesan pada anaknya.

Gambar hiasan

1. Pesan Luqman kepada anaknya agar tidak melakukan perbuatan Syirik.

وَإِذْ قَالَ لُقْمَٰنُ لِٱبْنِهِۦ وَهُوَ يَعِظُهُۥ يَٰبُنَىَّ لَا تُشْرِكْ بِٱللَّهِ ۖ إِنَّ ٱلشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, pada waktu ia memberi pelajaran kepadanya, ‘Wahai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah (syirik), sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.” (Luqman: 13).

2. Pesan Luqman kepada anaknya agar sentiasa berbakti kepada kedua ibu bapa

وَوَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَٰلُهُۥ فِى عَامَيْنِ أَنِ ٱشْكُرْ لِى وَلِوَٰلِدَيْكَ إِلَىَّ ٱلْمَصِيرُ
“Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Kulah kembalimu” (Lukman: 14).

3. Pesan Luqman kepada anaknya bahawa setiap perbuatan akan dibalas

يَٰبُنَىَّ إِنَّهَآ إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِى صَخْرَةٍ أَوْ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ أَوْ فِى ٱلْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا ٱللَّهُ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ
(Luqman berkata), ‘Wahai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha halus lagi Maha Mengetahui.” (Luqman: 16).

4. Pesan Luqman kepada anaknya agar mendirikan solat, berdakwah dan bersabar

يَٰبُنَىَّ أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ وَأْمُرْ بِٱلْمَعْرُوفِ وَٱنْهَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَٱصْبِرْ عَلَىٰ مَآ أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ ٱلْأُمُورِ
“Wahai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).” (Luqman: 17).

5. Pesan Luqman kepada anaknya agar jangan sombong, jaga adab berbicara dan jangan angkuh

وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِى ٱلْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Luqman: 18)

6. Pesan Luqman kepada anaknya agar tawadhu, sederhana dalam berjalan dan pertuturan

وَٱقْصِدْ فِى مَشْيِكَ وَٱغْضُضْ مِن صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنكَرَ ٱلْأَصْوَٰتِ لَصَوْتُ ٱلْحَمِيرِ
“Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai.” (Luqman: 19).


Sumber: Kapsul Tazkirah


mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

7 Comments

Words of wisdom

  1. Semoga nasihat Luqman Hakim dapat saya ikuti 100%. Insya Allah.

    ReplyDelete
  2. InshaAllah semoga kita dapat manfaatkan nasihat Luqman Al Hakim dalam kehidupan anak2..Terima kasih atas perkongsian mamapp.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsiannya mamapipie..

    ReplyDelete
  4. pesanan2 yg padat dan jitu. In Shaa Allah, sy akan pesan gini kpd anak2 sy..

    ReplyDelete
  5. Tergunapakai untuk anak2 kita juga

    ReplyDelete
  6. terima kasih atas perkongsian. hampir lupa dah. padahal dulu suka baca tafsir surah Luqman

    ReplyDelete
Previous Post Next Post