Menangis Kerana Teringatkan Dosa

Salam Hari Jumaat penuh keberkatan. Semoga kita semua dikurniakan kesihatan yang baik dan semoga kita dan keluarga sentiasa terlindung dari sebarang malapetaka dan kejadian yang tak diingini. Menangis Kerana Teringatkan Dosa.








Pernah tak kita Menangis Kerana Teringatkan Dosa? Alangkah seronoknya jika kita sentiasa teringat pada dosa lalu dan insaf. Kerana bila teringat pada dosa itu tandanya peluang untuk bertaubat Ada di situ. 


Menangis Kerana Teringatkan Dosa




1. Menurut al-Hasan al-Basri, hati manusia akan menjadi keras disebabkan kerana dosa dan kelekaan yang berterusan yang menyelubungi jiwa mereka. Penyakit ini boleh dirawat melalui amalan-amalan yang membimbing hati kepada lebih banyak mengingati Allah.


2. Perkara ini dijelaskan oleh al-Hasan al-Basri ketika mana seorang lelaki datang bertemu beliau. Lelaki tersebut mengadukan tentang perihal hatinya yang keras. Lalu al-Hasan berpesan:


أذبه بالذكر ؛ وهذا لأن القلب كلما اشتدت به الغفلة اشتدت به القسوة فإذا ذكر الله تعالى ذابت تلك القسوة


“Lembutkan hatimu dengan memperbanyakkan zikir mengingati Allah. Sesungguhnya hati ini akan menjadi keras apabila terlalu banyak kelekaan dan kelalaian yang menyelubungi jiwa. Apabila seseorang mengingati Allah, maka akan lembutlah jiwa tersebut.”








3. Dengan sebab itu Saidina Abdullah bin Umar meletakkan nilai yang tinggi pada jiwa yang mudah menangis kerana Allah. Kata beliau:


لأن أدمع من خشية الله أحب إلي من أن أتصدق بألف دينار


“Menangis kerana takutkan Allah lebih aku sukai daripada bersedekah seribu dinar (wang emas).”


4. Benarlah kata-kata al-Imam Ibn al-Qayyim bahawa jiwa yang keras tidak akan lembut melainkan dengan mengingati Allah. Manakala jiwa yang lembut akan mudah menangis apabila terkenangkan dosa. Sifat takut kepada Allah menyebabkan jiwa mereka menjadi lembut dan sensitif dengan dosa.


Semoga Allah membimbing kita.


Sumner: Dr. Ahmad Sanusi Azmi

https://telegram.me/drahmadsanusiazmi


mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

9 Comments

Words of wisdom

  1. Kadang-kadang kalau duduk sorang-sorang memang akan terfikir dosa-dosa silam. Tapi end the end masih ulang kesilapan yang sama.

    ReplyDelete
  2. Selalu juga menangis ingat dosa sendiri. :(

    ReplyDelete
  3. Memang ada teringat terutama waktu hampir tidur.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian ...

    ReplyDelete
  5. Semoga kita sentiasa sedar dengan dosa2 kita dan bertaubat segera.

    ReplyDelete
  6. Semoga kita sentiasa bertaubat atas dosa-dosa kita..

    ReplyDelete
  7. Sentiasalah bertaubat..sekiranya byk melakukan doasa-dosa..kita sebagai manusia xlari dari melakukan dosa dan kesilapan.

    ReplyDelete
  8. Semoga kita sentiasa menginsafi setiap dosa yang pernah kita lakukan dan melakukan solat sunat taubat.. Manusia itu tidak sempurna dan sentiasa ada khilafnya kan kak..

    ReplyDelete
  9. Semoga kita sentiasa mengingati Allah dan menginsafi diri.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post