Resepi Ikan Tongkol Masak Gulai Kuning dari Sheilainspire - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad

Wednesday, April 29, 2020

Resepi Ikan Tongkol Masak Gulai Kuning dari Sheilainspire

Resepi Ikan Tongkol Masak Gulai Kuning. Alahai baru tengok resepi dah terliur. Jom kita tengok Resepi Ikan Tongkol Masak Gulai Kuning dari Sheilainspire. Terima kasih Sheila kerana join Segment Resepi Mama.







Nampak sedap gulai kuning ni. Mama tau kalau ikan tongkol masak gulai makan dgn nasi dagang sedap Kan

Resepi Ikan Tongkol Masak




Bahan-bahan

Ikan tongkol (rebus dahulu + garam + asam gelugur + asam keping + gula karet/gula melaka/nise)
bawang putih seulas + bawang merah 5 ulas *
sebiji cili merah besar * nak masuk lebih pun boleh, cili padi pun boleh
serbuk kunyit *
halia 1 cm *
lengkuas 1cm *
serai *
 nise *
garam / kiub ayam
santan
kerisik
asam keping
tomato, bendi, bunga kantan (untuk hiasan)







Cara Menyedia
Blend bahan yang bertanda, Panaskan api, masuk santan, masukkan bahan yang dikisar, masuk kerisik, masukkan ikan yang direbus, boleh masukkan asam keping, bahan perisa gamram kiut ayam. Dan akhir sekali masukkan sayur tadi.


Resepi asal boleh tengok di sini Resepi Ikan Tongkol Masak Gulai Kuning


10 comments:

  1. Nampak sedap. Nanti boleh try...

    ReplyDelete
  2. nampak sedap tu..jarang beli ikan tongkol. anak2 suka ikan kembung lagi..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah.. tapi ikan tongkol ni isi dia padat memang tak perlu beli banyak.. makan sikit dah kenyang

      Delete
  3. ermm...tak pernah lagi rasa makan ikan tongkol. apa pun nampak menyelerakan.

    ReplyDelete
  4. Nampak sedap tapi takde stok ikan tongkol pulak kat rumah..aiseh..

    ReplyDelete
  5. Masak lemak ni guna gula melaka.

    ReplyDelete
  6. Sedapnya gulai ikan tongkol dengan bendi.

    ReplyDelete
  7. nampak sedap, tak pernah lagi buat tongkol masak gini..biasanya hanya goreng, masak kari atau kicap...

    ReplyDelete

Words of wisdom