Incontinence, Masalah Lemah Kawalan Kencing

Incontinence? Terkencing tanpa sengaja adalah masalah berkaitan lemah kawalan pundi kencing (incontinence). Incontinence, Masalah Lemah Kawalan Kencing ini bukan penyakit sebaliknya adalah simptom kepada masalah kesihatan dengan saluran kencing lelaki atau kesan pengambilan ubatan. Apabila pundi kencing penuh dengan bahan kumuh, saraf memberi isyarat kepada otot berkenaan untuk menguncup, manakala saluran kencing terbuka. Saraf dan otot sama-sama berfungsi mengelak lemah kawalan kencing. Mari kenali Incontinence, Masalah Lemah Kawalan Kencing.

Boleh juga baca entry mama yang berkaitan di sini





Secara normal apabila ingin membuang air kecil, saraf akan memberi isyarat kepada otot pada dinding pundi kencing untuk menguncup dan ini akan memaksa air kencing keluar dari pundi ke saluran air kencing. Apabila pundi menguncup, saluran air kencing akan terbuka dan bahan kumuh itu dialirkan keluar dari tubuh.

Faktor Masalah Lemah Kawalan Kencing

1. Otot di sekeliling saluran kencing rosak atau lemah
2. Terlalu banyak air kencing dalam pundi kencing
3. Saluran kencing tersumbat.
4. Jangkitan saluran kencing
5. Tabiat suka menahan kencing (functional incontinence) sehingga pundi kencing tidak dapat menampung lagi kandungannya dan terkencing sebelum tiba ke tandas
6. Lemah kawalan kencing dikalangan lelaki biasanya disebabkan masalah prostat atau kesan rawatan penyakit berkaitan prostat seperti pembesaran kelenjar prostat (BPH) yang berlaku seiring dengan peningkatan usia.
7. Pembedahan prostat terutama pembuangan prostat (prostatectomy) atau rawatan radiasi untuk kanser prostat.
8. Kerosakan saraf berlaku akibat menghidap penyakit lain seperti diabetes, strok, Parkinson dan sklerosis berbilang (multiple sclerosis) serta kemalangan yang menyebabkan kecederaan pada saraf
9. jangkitan saluran kencing, masalah usus (sembelit), radang kelenjar prostat (prostatitis), sakit buah pinggang, batu karang dan tabiat suka minum banyak air.

Simptom Lemah Kawalan Kencing:

- Terkencing ketika batuk, ketawa, angkat barang
- Gesaan kuat untuk buang air kecil tiba-tiba
- Terkencing tiba-tiba tanpa sebab
- Kerap kencing malam
- Aliran air kencing tersekat-sekat
- Aliran kencing perlahan
- Rasa pundi kencing masih penuh
- Terkencing ketika tidur

Rawatan

(Rujukan Hmetro)

Rawatan untuk lemah kawalan kencing ini berpandu pada puncanya. Antara rawatan kepada masalah ini ialah:

1. Perubahan gaya hidup

Masalah berkenaan boleh dikurangkan dengan amalan pengambilan diet seimbang dan mengekalkan berat badan ideal selain mengurangkan pengambilan minuman kafein dan alkohol kerana ia menggalakkan lagi pembuangan air kencing yang banyak.


2. Senaman kegel atau kemut

Senaman kegel sepatutnya perlu dilakukan sejak dalam tempoh pantang lagi selepas bersalin bagi membantu menguatkan kembali otot vagina. Bukan hanya wanita yang melahirkan anak, malah orang dewasa yang menopaus juga boleh melakukannya bagi mengelakkan masalah berkenaan berlaku secara berterusan.


3. Latihan pundi kencing

Kaedah ini boleh dilakukan dengan membuat diari pembuangan air kencing sekali gus dapat melatih badan untuk tempoh masa pembuangan yang normal. Kaedah ini adalah untuk melatih lemah pundi kencing jenis ‘urge incontinence’.

Latihan ke atas pundi kencing membantu menahan desakan membuang air kencing. kaedah yang digunakan ini akan memanjangkan masa antara kencing.

Ini akan menambahkan keupayaan takungan pundi kencing dan mengurangkan kejadian kencing terkeluar. Kebiasaannya, kekerapan buang air kecil ialah enam hingga lapan kali sehari, dan tidak lebih dari satu kali pada waktu malam.


4. Ubat

Penggunaan ubat yang khusus diperlukan sekiranya otot pundi kencing terlalu aktif lantas menyebabkan kekerapan terkencing.


5. Pembedahan

Kaedah pembedahan yang lebih dikenali sebagai TVT atau TVT-O atau lebih dikenali dengan pembedahan silang bertindak sebagai penambat di bahagian salur kencing (uretra), adalah pembedahan kecil untuk menambat salur kencing yang sudah lemah akibat vagina yang lemah atau dari otot pelvik yang lemah.


6. Laser

Bukan semua pesakit boleh membuat pembedahan laser. Rawatan ini hanya sesuai kepada pesakit yang mengalami masalah terkucil tahap yang ringan hingga sederhana. Kelebihan rawatan ini ialah ia cepat, tidak memerlukan sebarang bius atau ubat penahan sakit, tidak perlu kemasukan wad dan tidak mempunyai kesan sampingan


mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

6 Comments

Words of wisdom

  1. so that's what it's called. thank you mama for sharing

    ReplyDelete
  2. abe kie baru je jalani pembedahan laser utk buang batu karang..

    ReplyDelete
  3. dana ada masalah ni masa lps2 bersalin dulu kak... mmg kene pakai pad tiap2 hari... dana pilih pad jenama poise yg mmg sesuai utk wanita ada masalah ini...

    nsb lah lps2 tu dia jd ok, mmg siap buat senaman kagel tu kak hehehe... nk bg ok semula

    ReplyDelete
  4. Terimakasih infonya gan sukses terus...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post