Adab dan Tips di Hari Raya - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad



Monday, June 3, 2019

Adab dan Tips di Hari Raya

Adab dan Tips di Hari Raya. Alhamdulillah.. Telah sebulan kita berjaya mengharungi bulan Ramadhan yang mulis.. Welcome Syawal.. Di kesempatan ini mama sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua. Mohon maaf jika sepanjang berblogging mama ada menyinggung sesiapa ye.. Mama tahun ni beraya di Shah Alam, kemudian baru balik Johor. Mari renungkan Adab dan Tips di Hari Raya di bawah.. Mama dapat dari whatsapp tapi memang semuanya patut dijadikan tips dan panduan buat kita..


Adab dan Tips di Hari Raya

Tak lamo laie ghayo...antagho adab2 dan tip berhaghi ghayo !

1. Jangan datang rumah org awal bona. Orang masih sembahyang ghayo kek mesjid (hari pertamo Syawal tu la...)

2. Silo pastikan anak² cucu x ambik angpow sampai duo tigo kali.. pengsan tuan rumah nanti.

3. Jangan datang rumah orang tongah malam. Bini tuan rumah dah pakai baju kelawar. Tuan rumah pun dah gulung2 kain pelikat....

4. Jangan tanyo kenapo baju tuan rumah samo dengan langsir tingkap eh. Barang sekarang semuo eh mahal2. Kono berjimat sikit la....tau idak? Faham tu ?

5. Jangan sibuk tanyo org bila nak kawin. Kalau dah kawin sibuk tanyo bilo nak ado anak. Bosan org nak jawab. Lain kali bawak yo recorder.

6. Jangan mandai² tukar channel tv rumah org. Dah diorang satu family minat kek Hindustan, jangan pandai² nak tukar ikut sodap mato kau. Bukan t.v abah kau tu doh.

7. Jangan pakai baju sedondon ramai2, nanti nampak macam kumpulan dikir barat.

8. Jangan toghuih ko dapur rumah orang. Biaso eh musim raya dapur eh dah macam tongkang pocah.

9. Budak² jangan buko angpow tu dopan tuan rumah. Nanti naik biru muko tuan rumah samo dengan warno duit RM1. Kok x do sampul angpow eh..jgn pandai2 nak komplen.

10. Orang hidang air teghuih yo la minam... tak payah nak cakap banyak.

11. Jangan tumpang beghak, koncing kalau tak pandai nak flush.

12. Kalau tormakan kuih basi atau berkulat, tolan yo la walau naik buntang mato tu....jangan cubo nak solit kuih tu kek sofa atau pasu bungo rumah org. Tak baik. Tau idak?

13. Jangan mintak password wifi rumah orang. Guno yo lah data kau tu yo...

14. Jangan nyibuk tanyo kuih ghayo tuan rumah boli ko buek sendiri....makan yo lah.

15. Dah tu jangan tanyo kuih tu boli kek mano.. bapo ringgit..jangan nyibuk sgt menanyo itu ini.

16. Jangan tinggal pampers anak cucu dlm bilik air rumah orang. Dah tuan rumah lak nak keno kutip an dan buang. Amik dan masuk an dlm beg plastik dan buang dlm tong sampah...paham ko idak ni ?

17. Jangan duduk lamo2 bona beghayo kek rumah org tu. Org lain pun nak ghayo jugak. Tuan rumah x do nak layan kau yo do...

18. Jangan tanyo tuan rumah bilo nak nikah laie satu.. nayo yo kek tuan rumah sbb dah tontu lopeh kau balik...bini eh pulak halau tuan rumah keluar...dah jd gelandangan  org tuo tu

19. Jangan berswafoto (selfie) dgn tuan rumah dokek dgn pintu atau tingkap rumah eh...sbb mano tahu kok baju ghayo tuan rumah samo pulak dgn warno langsir eh... faham tu

20. Jangan tanyo dari mano dapek kenyataan nih...

8 comments:

  1. hahahaha jgn byk komplen bla dtg umah org...

    ReplyDelete
  2. Hahahahah Selamat Hari Raya manyaknya tips kueh lom tau lagi

    ReplyDelete
  3. Dtg umah org kne bwa angpow jgk hehe

    ReplyDelete
  4. Amboi loghat Nogori ni tipsnya. Hehehe. Tq share mamapp kdg2 ramai yg lupa adab2 beraya ni, kenalah ingat kan balik.

    ReplyDelete
  5. im just wishing for a very calm and peaceful hari raya.

    ReplyDelete
  6. Good tips! ha ha ha gunalah data sendiri ha ha ha

    ReplyDelete
  7. nice tips
    jangan lupa bermaaf-maafan

    ReplyDelete
  8. bagus tips yang mamapp kongsikan ini.. semoga berguna untuk semua..

    ReplyDelete

Words of wisdom