Tips menjadi Isteri Solehah - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad




Friday, January 12, 2018

Tips menjadi Isteri Solehah

Wanita adalah penentu masa depan sebuah masyarakat. Isteri solehah pula adalah elemen paling penting dalam membentuk rumahtangga bahagia. Kerana itulah setiap wanita perlu mengetahui Tips menjadi Isteri Solehah agar berjaya sebagai pengasuh dan pendidik anak-anak serta pembimbing dan juga penghibur hati suami. Tips menjadi Isteri Solehah ni adalah sebagai panduan untuk diri mama juga. Wanita yang solehah dan diredhai suaminya sudah tentu dijanjikan nikmat syurga yang abadi. 

Sematkan dalam fikiran juga bahawa anak-anak yang baik dan soleh juga bermula dari ibu yang solehah. Kerana itulah bujang-bujang di luar sana carilah seorang wanita yang beragama  sebagai pilihan utama berbanding kecantikan, keturunan serta hartanya. Kedua, carilah seorang wanita yang berakhlak.. insya allah rumahtangga akan bahagia dunia dan akhirat.



Tips menjadi Isteri Solehah



“Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada kerana Allah telah memelihara mereka.” An-Nisa: 34


1. Mendorong dan menyokong suami.

Sentiasa men
dorong dan menyokong suami atas semua tindakannya. Cuba memahami minat suami dan jika minat yang yang baik-baik, apa salahnya kita sama-sama menanam sedikit minta yang sama atau at least menyokong apa yang dilakukan. Sebagai seorang isteri, kita hendaklah menjadikan diri sumber kekuatan jiwa dengan menjadi pendorong serta pembantu perjuangan suami. Jangan pertikaikan dan mengecil-ngecilkan suami pula.


2. Menjadi teman dan penghibur suami
 

Jadilah pendengar yang baik. Temani dan layani dia bercakap dan melayan buah fikiran suami. Tumpukan sepenuh perhatian apabila suami bercerita dan jangan bersikap acuh tak acuh kerana ia akan mengakibatkan suami tersinggung dan hilang minat untuk berkata-kata lagi. 



3. Pandai Mengambil hati suami

Ucapkan kata-kata yang menyenangkan hati suami. Elakkan dari berkata-kata hal yang tidak di sukai suami dan jauhi dari merungut-rungut tentang kesusahan dan keperluan hidup. Paling pantang jangan mengungkit perkara-perkara lama dan membanding-bandingkan diri dan suami dengan orang lain. Jangan mencurahkan api jika suami dalam keadaan  marah. Lebih baik berdiam diri walaupun mungkin pada masa itu kebenarannya terletak pada kita. Slow talk dengan dia kemudian bila dia dah cool.


4. Memasak masakan kegemaran suami

Tawan hati suami melalui perutnya.. Masak ikut selera kegemaran suami.Jika perlu berlajarlah memasak makanan kegemaran dia. Suami akan merasa senang dan gembira sekiranya dilayan makan minum mengikut selera yang digemarinya.


5. Melayan keinginan suami 


Layanan tabi’i dan tuntutan semulajadi suami dengan sebaiknya. Bukan hanya secara batin tetapi juga dari segi penampilan diri. Sentiasalah berhias diri, bersolek dan memakai pakaian dan berwangi-wangian di samping suami.Tentu sekali suami akan merasa tenang di samping kita.

13 comments:

  1. ermm...leh wat panduan nie...tuk cari calon...nnt leh praktis dulu la kan...hahaha

    ReplyDelete
  2. AYIE MEMANG SUKA BACA ENTRY2 YG BERBENTUK TIPS @ PETUA...DPT JUGA TAMBAH ILMU & MAKLUMAT...^_^

    ReplyDelete
  3. Bagus tips ni. Boleh ira jadikan ingatan & panduan utk perbaiki mana yg kurang. Terima kasih krn sudi berkongsi. 👍👍

    ReplyDelete
  4. i had a good read here as always. thnk you mama

    ReplyDelete
  5. Semoga ada ciri2 ni dalam diri, hehe.

    ReplyDelete
  6. Entah bila la nak bergelar isteri semula..

    ReplyDelete
  7. Thanks for sharing mama pipie :) apa2 nanti boleh refer kat sini,ehh? Heheh salam jumaat ^^

    ReplyDelete
  8. Semoga kita menjadi isteri solehah buat para semua kita ye kak.amin.

    ReplyDelete
  9. Good sharing Adda, semoga kita dapat menjadi isteri yang solehah ya Adda.. aamiin ya rabb..

    ReplyDelete
  10. Terima kasih atas perkongsian ilmu berguna ni kak. Semoga kita bersama sama menjadi isteri solehah

    ReplyDelete
  11. Good tips mama. Semoga semua isteri di dunia memperolehi syurga bersama suami tersayang. :)

    ReplyDelete

Words of wisdom