Mengimbau Kenangan Main Game Klasik Tahun 90an di Solitaire.org

Apa khabar semua. Beberapa minggu lepas mama telah dijangkiti Covid-19 buat kali kedua. Maka, mama pun menjalani kuarantin di rumah selama 7 hari supaya virus ni tak merebak kepada orang lain. Setelah 4 hari kuarantin maka mulalah mama terasa bosan di rumah, almaklumlah badan dah terasa sihat sikit. Tiba-tiba terasa nak main solitaire pula. Waktu ni lah mama discover satu platform game online iaitu solitaire.org


Buat pengetahuan korang, mama ni memang sejenis yang tak suka game yang complicated. Mama suka mainan puzzle, matching2, etc yang relaks-relaks dan tak perlu banyak fikir. Iyelah kan, kita nak main game untuk hiburan dan tenang-tenang bukan lagi peningkan kepala. Solitaire adalah permainan kesukaan mama semasa remaja. Siap tak tidur malam sebab nak dapatkan score tinggi. Tak sangka pula sekarang ada platform untuk main game lejen ni di website. 


Apa itu solitaire.org


Link untuk permainan klik sini Solitaire.org

Buat pengetahuan korang, solitaire.org ni adalah platform online yang menyediakan pelbagai jenis game secara percuma dan bebas iklan. Buktinya  mama sendiri tak pernah jumpa iklan sepanjang bermain di sini. Aman sangat! Selain tu, mama sendiri tak sangka rupanya ada banyak permainan lain selain Solitaire. Kalau nak tahu game apa yang ada di sini boleh rujuk di bawah ye. Selain dari web page, kita boleh juga main melalui web application. Guna web app pada mama lebih user friendly sebab kita boleh view secara full game tu. Keduanya boleh access dengan link tu je dan selesa untuk bermain melalui handphone atau laptop/komputer.


Jenis Permainan Dan Game Pilihan  di Solitaire.org

Pada mulanya mama ingatkan kat sini cuma ada game solitaire. Puas jugalah mama main solitaire sebab nak beat score sendiri. Ntah macam mana tiba-tiba mama discover yang rupanya ada banyak lagi game kat sini. Banyak dah mama main sebab kebanyakan game di sini game yang mama main masa remaja dulu. Ada banyak sangat pilihan game tapi mama nak tunjuk game mana yang menjadi kesukaan mama.


Solitaire

Tentulah pilihan pertama mama adalah game Solitaire. Kat browser ada simpan data kita so score kita tak hilang.

Inilah bukti berapa kali mama main dan itulah score tertinggi yang mampu mama dapat. Sekali sekala ada masanya mama masuk balik website ni tau nak beat score sendiri hihi. Kalau ada sesiapa yang dapat score lagi tinggi dari ni bagitau mama.

Siap capture sebagai kenangan high score mama. Pastu mama ajak ayah untuk beat score mama pula. Dia pun masa tu kebetulan positive Covid juga. Maka kitaorang main sama-sama.

Selain dari Solitaire ada juga game Klondike, Spider, FreeCell, Pyramid, Tripeaks dan Golf.

Free Cell ni pun addicted juga tau. Best main macam dulu-dulu. Cadangan mama untuk game ni letak hint sebab kadang-kadang terlepas pandang move.

Card

Kategori Card ni ada game Blackjack, Crazy Eights, Euchre, Gin Rummy, Hearts dan Spite & Malice. Semuanya mama tak pandai main. OK pass haha..


Mahjong

Mula-mula mama ingatkan main mahjong cina tu. Bila buka barulah teringat mama pernah main juga masa  remaja dulu. Mama suka gama-game dalam kategori ni. Ada mahjong Solitaire, 3D, Animal Connection, China, Cooking, Golden Autumn dan Panda

Ni game Cooking. Kena pilih bahan masak untuk completekan puzzle. Seronok main ni


Hidden Object

Hidden object ni adalah game cari barang tersembunyi. Mulanya mama ingatkan senang. Sekali tu level 2 mama dah kantoi. Susah juga tapi seronok untuk uji tahap kepekaan kita. Geram juga mama tak jumpa barang. Game ni yang bestnya boleh zoom. Ada hidden object Castle, China, Circus, Garden, Hotel, Kitchen, Pirate dan Princess

Ni kategori China. Cari barang-barang macam tembikar dan pasu. Tapi level 2 start cari nombor. Kat sinilah mama kantoi. Tengok la banyak nombor mama tak jumpa huhu.. Korang carikanlah no selebihnya tu ye.. help me hihi..


Match 3

Kategori favourite mama juga ni. Sebab tu mama boleh champion permainan Candy Crush tau. Inilah game match yang paling awal mama pernah main dulu masa remaja. Dalam kategori ni ada game Candy Fiesta, Candy House, Same Game, Treasure of Atlantis, Zuma Ball dan Zuma Legend.

Game Zuma Ball ni dulu selallu buat mama sakit perut main sebab nervous bila bola tu nak sampai hujung. Kali ni siap ada halangan yang buat bola yang kita tembak bounce balik. 

Mulanya, mama macam pelik bila ada nama game Same. Tak sangka bila dibuka rupanya game ni pun game yang buat mama addicted dulu. Mama siap lawan main dengan kawan mama game ni dan beat high score masing-masing.

Cadangan mama untuk game ni untuk letak sound dan motion effect macam Same dulu. Sound effect tu yang buat mama seronok main. Especially kalau dapat sambung satu warna dengan banyak, nanti dia akan ada sound dan pergerakan bila kita klik. Satu lagi cadangan mama adalah letak score di game ni cthnya yg sambung banyak dpt markah banyak. Tentu lebih menarik. 


Logic Puzzle

Tak sangka mama jumpa game favourite mama juga kat sini. 

Ni game favorite mama tau. Suka puzzle macam ni. Boleh buat otak kita berfikir. Cuma keciwa sikit bila tak boleh nak flag/tandakan bom. Setiap kali nak klik box kena check balik takut tersalah sebab tak boleh nak tanda bom.

Selain tu ada juga Game Battleships, Chess, Crossword, Nonograms, Sokoban, Sudoku dan Tetra Blocks. Semuanya best-best lah.


Word

Ni pula antara favourite game anak mama. Ada game Crossword, Word Search Letter Logic, Letter Scramble dan Wordoku.


Kesimpulannya, memang seronok main game di Solitaire.org sebab game sini semuanya free, tiada iklan dan web apps dia tak berat. Loading laju. Yang bestnya history game ni di simpan dlm browser history termasuklah score dan game history. Game ni sesuai kalau korang tengah beratur, semasa menunggu atau masa korang rasa boring untuk pass the time. Ada sesiapa pernah main game kat Solitaire.org tak. Meh share sikit game mana yang korang suka.


mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

26 Comments

Words of wisdom

  1. Teringat zaman dahulu. Nak main game Tv kena pergi rumah orang.. main kena bayar.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengimbau betul zaman dulu.. ye la bukan semua org ada game console tv kan

      Delete
  2. memori betul game2 ni. sy x laa selalu main sbb mmg x de computer sendiri. kalau main pun gn pc org atau kat CC

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu mama ada pc, so kengkawan yg dtg main kat pc mama. skrg senang aje main kat henpon aje

      Delete
  3. lama tak main game mcm ni mama...Cuya dah lama tinggalkan dunia game, al maklumla sibuk....rindu pula zaman kanak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok game2 ni teringat zaman membesar dulu kan

      Delete
  4. Wahhhhh mama game lagend ni. Dulu main masa zaman komputer yg besar kembung belakang tu mama ingat x?! Hihihihi tq mama share web game ni boleh lah nanti ibu main bila bosan2.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha sama la ibu, komputer berat tu. tapi mmg lejen. harga mahal

      Delete
  5. solitaire tu fav tu dulu... memang layan

    ReplyDelete
  6. teringat dulu-dulu kan ada game solitaire dekat pc kan kak... skrg ni dah lama tak main dah lupa camne dah nak mainnya . Tapi ni bolehla kita main lagi,. sambil mengimbau zaman dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula2 tu akak tak berapa ingat gak dana, tapi ada instruction kat website tu.. lepas baca baru la ingat

      Delete
  7. Saya suka permainan cari barang tersembunyi dgn solitaire. Minesweeper tu pun best jugak hehe

    ReplyDelete
  8. saya paling suka game Zuma. teringat zaman belajar

    ReplyDelete
  9. Dulu xde internet sbb mahal. Main je la apa yg ada..haha

    ReplyDelete
  10. Game paling senang tak yah susah fikir. Haha Kadang tak sedar larut malam dah.

    ReplyDelete
  11. Game Solitare paling best... suka sangat main sebab senang nak Win

    ReplyDelete
  12. Menarik jugak ya game Solitare nie Adda..

    ReplyDelete
  13. Menarik jugak ya game Solitare nie Adda..

    ReplyDelete
  14. eh aku suka main ni la.. sebab dia online je takyah nak download bagai

    ReplyDelete
  15. solitare antara game yang paling saya minat main time free... majong dulu ada juga belajar main... best juga tapi kena preview balik cara permainannya... lupa dah

    ReplyDelete
  16. dulu2 masa zaman takde internet sangat...asal bukak PC and siap kerja je mesti main solitaire

    ReplyDelete
  17. kangen dengan game klasik di windows ini

    ReplyDelete
  18. dulu2 ini la yang kita duk main kan...masa tu mana ada internet bagai....

    ReplyDelete
Previous Post Next Post