Tanda–Tanda Penerimaan Amalan Puasa

Sebagai seorang yang berpuasa tentu kadang-kadang terfikir juga adakah Tanda–Tanda Penerimaan Amalan Puasa yang kita lakukan. Harini mama nak share isyad fatwa dari mufti wp. Jom baca sama-sama .







Tanda–Tanda Penerimaan Amalan Puasa



Soalan

Adakah terdapat tanda-tanda bahawa amalan puasa yang kita lakukan diterima oleh Allah SWT? Mohon penjelasan.

 

Jawapan

Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.


Kami mulakan dengan hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Maksudnya“Barangsiapa berpuasa Ramadhan atas dasar iman dan mengharapkan pahala daripada Allah, maka dosanya yang telah lalu akan diampuni.”

Riwayat al-Bukhari (38) dan Muslim (760)

Al-Hafiz Ibn Hajar menyebut: Yang dimaksudkan dengan berpuasa atas dasar iman ialah berpuasa dengan beri’tiqad akan kefardhuan berpuasa. Manakala yang dimaksudkan dengan “احْتِسَابًا” ialah mengharapkan ganjaran daripada Allah SWT. (Lihat Fath al-Bari, 4/115)

Al-Khattabi berkata: Yang dimaksudkan dengan “ihtisab” ialah berpuasa dengan mengharapkan balasan yang baik daripada Allah SWT. (Lihat Fath al-Bari, 4/115)

Menjawab persoalan di atas, Imam Ibn Rajab al-Hanbali menyebut: Sesiapa yang melakukan ketaatan kepada Allah, dan selesai melaksanakannya, antara tanda diterimanya amalan tersebut adalah dia akan berterusan melakukan ketaatan yang lain selepas itu. Manakala antara tanda tertolaknya sesuatu amalan ialah apabila amalan itu diikuti dengan sesuatu maksiat. Apa sahaja kebaikan yang dilakukan selepas kejahatan, akan menghapuskan kejahatan tersebut, dan sudah pasti yang terbaik ialah melakukan kebaikan selepas melakukan kebaikan yang lain. (Lihat Lata’if al-Ma’arif, hlm. 244)

Ibnu Rajab turut berkata: “Membiasakan berpuasa setelah puasa Ramadhan merupakan salah satu tanda diterimanya amalan puasa di bulan Ramadan. Sesungguhnya Allah SWT jika menerima suatu amalan dari seorang hamba, maka Allah SWT akan memberinya taufik untuk melakukan amal soleh setelahnya.” (Lihat Lata’if al-Ma’arif, hlm. 244)


Nabi SAW sendiri pernah menyebut bahawa amalan yang paling baik adalah yang berterusan. Daripada Aisyah R.Anha, bahawa Nabi SAW bersabda:

أَحَبُّ الأَعْمَالِ إِلَى اللهِ تَعَالَى أَدْوَمُهَا ، وَإِنْ قَلَّ

Maksudnya“Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah amalan yang berterusan walaupun ia sedikit.”

Riwayat Muslim (1780)

Imam Nawawi berkata: Hadis ini menggalakkan amalan yang berterusan dan bahawa sedikitnya amalan yang berterusan lebih baik daripada amalan yang banyak namun terputus kerana dengan berterusannya amalan yang sedikit tersebut, maka akan berterusanlah ketaatan, zikir, muraqabah, dan ikhlas terhadap Allah SWT. Ia juga membuahkan berlipat kali ganda berbanding amalan banyak namun terputus. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim6/71)

Oleh itu, dapat difahami bahawa salah satu tanda amalan puasa diterima adalah kita berterusan dalam melakukan amalan-amalan ketaatan kepada-Nya walaupun selepas berakhirnya Ramadhan.


Selain itu, dia juga menjadi lebih baik daripada sebelumnya serta sentiasa merasakan amal soleh yang dilakukannya masih belum sempurna. Dia juga tidak bersifat ujub dengan amalan yang telah dilakukannya. Ibn al-Qayyim dalam kitabnya, Madarij al-Salikin menyebut: Tanda diterimanya amalan seseorang ialah apabila dia merasa bahawa amalan yang dilakukannya masih hina dan kecil. Sehingga orang yang benar-benar mengenal Allah akan sentiasa beristighfar selepas selesai melakukan ibadah. Adalah Nabi SAW apabila selesai memberi salam dari solat, Baginda beristighfar sebanyak tiga kali.

Allah SWT juga telah memerintahkan hamba-hamba-Nya untuk beristighfar setelah selesai melakukan ibadah haji. Allah SWT juga memuji mereka yang beristighfar setelah melakukan solat malam. Nabi SAW juga memerintahkan taubat dan istighfar selesai selesai berwudhu’. Maka, sesiapa yang mengetahui kewajibannya kepada Tuhannya dan menyedari kualiti amalnya serta aib-aib yang melekat pada jiwanya, nescaya dia akan selalu beristighfar selesai selesai melakukan amal ibadah dan merasa amalannya masih sangat penuh kekurangan. (Lihat Madarij al-Salikin, 2/84)

Semoga kita dikurniakan kekuatan dalam melaksanakan setiap titah perintah-Nya serta berterusan dalam melakukannya. Amin.



mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

14 Comments

Words of wisdom

  1. Kesimpulan kita berterusan buat baik dan berubah tingkah laku, tidak ujub.

    ReplyDelete
  2. tu la. semoga segala amalan kita pd bln Ramadhan ini akan diterima oleh Allah...

    ReplyDelete
  3. sentiasa lah berbuat baik ye kak... terima kasih untuk perkongsian kak

    ReplyDelete
  4. Sentiasa berbuat baik. Moga moga Allah menerima semua amal ibadah kita :)

    ReplyDelete
  5. Semoga amalan kita diterima oleh Allah

    ReplyDelete
  6. semoga amalan kita semua diterima Allah dan terus mengammalkannya di bulan lain

    ReplyDelete
  7. terima kasih perkongsiannya mamapp
    semoga amalan kita sepanjang ramadhan ini diterima, inshaAllah

    ReplyDelete
  8. Tadi dengar ceramah Kat radio... Bulan puasa ni penuh rahmat Allah... Allah terima seadanya kita... Kita buat kebaikan kecik pun pahala berganda Allah bagi... Punya baik Allah kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq maria sharing. semoga sama2 kita dpt manfaat bulan Ramadhan

      Delete
  9. agak-agaknya sepanjang kita hidup ni, ibadah puasa kita diterima ke t ak? sedihnyaaa kalau sia-sia je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la anies.. hidup ni mcm amik exam kan. tunggu hujung baru tau result

      Delete
Previous Post Next Post