Kebaikan Mengamalkan Solat Dhuha Menurut Hadith - Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie

Breaking

Post Top Ad


Friday, August 9, 2019

Kebaikan Mengamalkan Solat Dhuha Menurut Hadith

Solat Dhuha mempunyai kedudukan MULIA. Disunnahkan utk kita kerjakan sejak terbitnya matahari hingga menjelang solat Zohor.. Terdapat banyak kebaikan menunaikan solat Dhuha. Hanya yang mengamalkannya akan merasainya. In fact solat Dhuha 2 rakaat dan amalan solat Dhuha 4 rakaat pun ada beza bagi pengamal solat Dhuha.. Sini mama nak share Kebaikan Mengamalkan Solat Dhuha Menurut Hadith. Boleh baca juga Cara Solat dhuha Dan kelebihannya. Jom kita lihat apa Kebaikan Mengamalkan Solat Dhuha Menurut Hadith.


Ramai Org Yg belum tahu akibat yg akan mereka RASAkan bila rajin "SOLAT Dhuha".

Kebaikan Mengamalkan Solat Dhuha Menurut Hadith

Pertama - Diampuni Dosa
Org yg solat Dhuha - Allah akan  ampuni dosa2nya. *“Barangsiapa yg selalu mengerja -kan solat Dhuha niscaya akan diampuni dosa2 -nya walau sebyk buih di lautan.”*
(HR. Turmudzi)

Kedua - Golongan Bertaubat
Dia tergolong sbg org yg BERTAUBAT kepada Allah swt. “Tidaklah seseorg selalu mengerjakan solat Dhuha kecuali ia TELAH  tergolong sbg orang yang BERTAUBAT.”
(HR. Hakim).

Ketiga - Hamba yang Taat
Dicatat sbg ahli ibadah & TAAT kepada Allah swt. *“Barangsiapa yg solat Dhuha 2 rakaat, maka dia TIDAK ditulis sbg org yg LALAI.  *Barangsiapa yg mengerjakan 4 rakaat, maka dia ditulis sbg org yg Ahli  IBADAH. *Barangsiapa yg mengerjakan 6 rakaat, maka dia dislmtkan di hari itu. 

Barangsiapa mengerjakan 8 rakaat, maka Allah tulis dia sbg org yg TAAT.   Dan siapa yg mengerjakan 12 rakaat, maka Allah akan membangun sebuah rumah di Syurga untuknya.”* (HR. At-Thabrani).

Keempat - Syurga Khusus
Dia akan masuk syurga lalui pintu KHUSUS, pintu Dhuha yg Allah disediakan khas. 

“Sesungguhnya di dlm syurga terdpt sebuah pintu Dhuha. Apabila Kiamat  tiba maka akan ada suara yg berseru, ‘Di mana -kah org2 yg semasa hidup di dunia selalu solat Dhuha?  Ini adalah pintu buat  Anda. Masuklah dgn 'RAHMAT' Allah S.W.T.”
(HR. At-Thabrani).

Kelima - Rezeki yang Cukup
Allah akan mencukupkan REZEKInya. *“Wahai anak Adam, janganlah engkau merasa lemah dari 4 rakaat dlm mengawali harimu, niscaya Aku (Allah) akan mencukupkanmu di akhir harimu.”* (HR. Abu Darda`). Rezeki yang cukup & berkat membawa kebaikan kepada penerimanya. Sebab tu kita lihat, ada yang menyimpan berpuluhan tahun dengan meniaga kecil kecilan di pasar tetapi dapat ke mekah & madinah untuk umrah & haji dengan wang penat lelah mereka. Inilah keajaiban berkat.

Keenam - Sedekah
Dia telah mengeluarkan SEDEQAH. *“Hendaklah masing2 kamu Bersedekah utk setiap ruas tulang badanmu pd setiap pagi. Sebab setiap kali Bacaan Tasbih itu adalah sedekah, setiap TAHMID adalah sedekah, setiap TAHLIL adalah sedekah, setiap TAKBIR adalah sedekah, menyuruh kpd yg ma’ruf adalah sedekah, mencegah yg mungkar adalah sedekah. Dan sbg GANTI utk semua itu, maka cukuplah Tunaikan 2 rakaat Solat Dhuha.”*
(HR Muslim).

10 comments:

  1. Amalan menambah rezeki yang wajar diamalkan selalu.

    ReplyDelete
  2. tq for sharing..smoga kita sama2 amalkan

    ReplyDelete
  3. wah banyak sekali manfaat dhuha ini

    ReplyDelete
  4. terima kasih mamap sebab sharing ^^

    https://www.nurulsyahirah.com/2019/08/company-trip-kota-kinabalu-dan-kundasang-sabah.html

    ReplyDelete
  5. syukran for sharing..semoga kita istiqomah..

    ReplyDelete
  6. Terima kasih untuk perkongsian yang sangat bagus ini..

    ReplyDelete
  7. dulu kala, ofis2 aida ada surau.
    sgt sesuai utk solat dhuha. jauh dari bilik. jauh dari kerja.
    concentrate. sama juga utk solat lain2 la sewaktu bekerja.
    ofis baru ni, solat dlm bilik je.
    cuma, bila nak solat di luar waktu solat yg wajib, agak payah.
    kerana org akan keluar masuk bilik ni kan.
    aduhai... sgt elok diamalkan solat dhuha ni.
    sebab tu weekend aida cuba utk tunaikan solat sunat yg satu ni.

    ReplyDelete
  8. aritu terbaca tertengok perkongsian heliza. dia tanya seorg ustaz yg bakal berkahwin. "ustaz, mcm mn nk tahu yg dia tu jodoh kita?" ustaz tu jwb: (lbh krg mcm ni) "bila mana awak nk mendirikan solat dhuha, maka itulah (pintu laluan / rezeki) jodoh awak."

    so siapa nk kawen tu, byk2 kan lah solat dhuha ya ;-)

    wallahu 'alam.

    ReplyDelete
  9. Semoga menjadi panduan Kita semua.. tq Anies sharing

    ReplyDelete

Words of wisdom