Bagaimana Mengembalikan Mood Bekerja Selepas Cuti Raya

Bagaimana Mengembalikan Mood Bekerja Selepas Cuti Raya. Salam 6 Syawal smua. Mesti korang tengah mood raya lagi kan.. Mama sepatutnya semalam dah mula kerja tapi extend lagi sehari cuti. So hari ni baru mula kerja semula. Semalam masih beraya sampai pukul 1 pagi baru sampai rumah haha.. Pagi-pagi ni memang agak lemau nak mulakan kerja tapi disebabkan ada report yang perlu disiapkan maka enjin mama cepat lah panas. Jom kita tengok antara cara Bagaimana Mengembalikan Mood Bekerja Selepas Cuti Raya.

Bagaimana Mengembalikan Mood Bekerja Selepas Cuti Raya

Antara kembalikan mood bekerja selapas beraya. Pilihlah mana yang sesuai. Ada orang mungkin tak effect apa-apa selepas raya tapi ada orang yang sedikit sebanyak akan rasa lemau juga nak memulakan kerja..
  1. Pulang sehari atau dua hari lebih awal ke rumah. Berikan masa bagi badan kita berehat dan get ready untuk bekerja.
  2. Rehatkan perut dengan menyambung puasa enam. Yelah kan dah seminggu makan pelbagai makanan dan minuman yang tinggi kolesterol, lemak tinggi dan manis-manis maka inilah masanya kita merehatkan perut sebentar dengan berpuasa enam. Nanti badan pun dapat detoks dan menjadi segar semula disamping mendapat ganjaran berpuasa enam iaitu menyamai berpuasa sepanjang tahun.
  3. Tegur dan greet rakan-rakan di office. Almaklumlah dah almost seminggu tak jumpa mereka maka terasa malas nak berborak. Bila dah mula berborak secara tak langsung akan menaikkan semangat untuk memulakan kerja.
  4. Bayangkan hari bekerja adalah hari bekerja dan bukannya hari raya. Bila kita merasai bahawa hari ini hari biasa tanpa apa-apa perkara menarik maka secara tak langsung kita akan fokus kepada kerja sahaja...
  5. Listkan kerja apa yang perlu di persiapkan mengikut priority. Dengan cara ini akan membuatkan kita fokus dengan kerja dan tugas yang perlu diselesaikan..
  6. Jangan memakai baju raya ke pejabat kerana secara tak langsung akan membuatkan kita kembalikan mood raya yang sudah berlalu...Pakai je baju biasa yang kita  selalu pakai ke pejabat.
  7. Katakan pada diri sendiri bahawa waktu kerja.. kerja betul-betul. Weekend nanti kita raya betul-betul :).
  8. Bayangkan kerja kita adalah sesuatu yg menyeronokkan walaupun dah beberapa lama di tinggalkan..

mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

16 Comments

Words of wisdom

  1. Haha, jangan pakai baju raya gi pejabat ye, tapi ok je kut, kalo akkla selalu dah cuti lama mmg lemau nak gi keje balik, tapi once dah jumpa kengkawan dah mulakan step keje tu in shaa Allah oklah

    ReplyDelete
  2. Selamat petang Mama ucapkan. Elok buat matlamat dan betulkan niat. Kalau niat nak cari rezeki halal dan berkat untuk keluarga insyaallah Allah permudahkan

    ReplyDelete
  3. Tq for sharing kak. Good tips jugak ni.

    ReplyDelete
  4. Hihi...mood raya udah mari. Tp, kwrja bersusun menanti 😉

    ReplyDelete
  5. Bila dah kerja... Mood raya off nampaknye he he he

    ReplyDelete
  6. terbaik tips ko adda. .tapi aku tetap malas caner.. haha

    ReplyDelete
  7. good sharing..tapi lemau gak..haha

    ReplyDelete
  8. Ibu singgah bertamu di petang hari. Harap sis semakin semangat bekerja lepas cuti lama. Sepatutnya makin lama dan berkualiti cuti. Makin semangat kan

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum selamat pagi. Mama singgah lawat blog sis. Bila masuk pejabat balik mamapipie? lama cuti raya ni

    ReplyDelete
  10. Mood ke laut kak kalau yang dah masuk kerja raya ke-4 tu kak.tapi kejap je tu.lepas tu semua kembali semangat bekerja.

    ReplyDelete
  11. Mood masih ke laut walaupun dah 3 hari berkerja..

    ReplyDelete
  12. terlanjur libur...
    malas untuk berangkat kerja

    ReplyDelete
  13. good tips ni. memang lepas cuti panjang, badan lemau giler, nak gi keje pun malas.. bagus akak share tips ni. sangat membantu (thumbs up)

    ReplyDelete
  14. saya tak bekerja di pejabat dan rakan -rakan sekerja semua online..

    so mood bekerja selepas raya tidak terasa sangat

    ReplyDelete
  15. Pagi first day msk kerja lps Raya, hati rasa nak ambik emergency leave. Mmg payah walaupun dah 2 hari kat rmh. Laundry blh tahan byk, & weekend pulak ada open house lagi. Penat masi bln hilang... Tapi kuatkan hati & teruskan perjuangan. :D

    ReplyDelete
  16. hi hi hi this year aida x terlibat dgn ofis after raya.
    alhamdulillah. masih dlm tempoh cuti belajar.
    next year, maybe gonna need those tips, mamapp :)
    anyway, tq for sharing...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post