Wednesday, May 31, 2017

Cara solat terawih di rumah

Bagi mama sendiri, memang selalunya sembahyang terawih dirumah saja. Sebab biasanya balik kerja jam 6++ baru sampai rumah. Pungpang2 bersilat Di dapur dah nak Maghrib baru siap. Kadang2 tu siap masak masa dh tiba masa nak buka dah. 

Lepas buka nak kemas dapur Pula. Kadang2 solat Maghrib dulu baru settlekan apa Yang patut so memang bila siap semuanya dh azan isyak. Masa tu dah kepenatan. Ayah Syafi Dan Syafi biasanya ke masjid awal nak elak org ramai. So tinggallah mama kat Umah. Barulah Ada masa nak lunjur2 Kaki yg lenguh Tu. Kalau pergi PARAM barulah Ada masa nk ke masjid.

So, bagi mama kebanyakan hari mmg senang solat terawih Di rumah saja. Boleh ikut tahap kemampuan kita. Kalau penat leh rehat Jap. Bak kata ustaz kazim solat terawih ni kan solat santai2.

Ni kawan mama tag Di fb lama dah sebelum puasa lagi. Sumbernya Dari fb  mrs.mama zone. So mama nak tepek sini untuk reference mama;

Solat Tarawih bererti solat dengan rasa senang dan kelapangan hati selepas solat fardhu Isya'.

Mudahnya nak beribadah.. jangan sedih kalau tak dapat ikut buat terawih di masjid.

● Mungkin kita ada anak yang masih kecil, jadi agak sukar nak bawak si kecil bersama ke masjid.

● Mungkin kita ibu bekerja yg sudah seharian bekerja di pejabat dan pulang menyambung tanggungjawab di rumah pula.

● Solat Tarawih dikerjakan setelah mengerjakan sembahyang Isyak dan waktunya berpanjangan sehingga akhir malam. Jadi bolehlah ibu berehat atau menunggu si kecil tidur dahulu... sangat bersesuaian dengan diri mereka yang sudah keletihan menguruskan rumah dan keluarga.


Bagi yang baru nak berjinak solat tarawih dirumah, boleh ikut cara di bawah ye:

SOLAT SUNAT TERAWIH
~~~~~~~~~~~~~~~~~
● Niatnya  :
أ ُصـَــلـِّــى سـُــنـَّـَــة َ الــتـَّـَــرَاو ِيـْــح ِ رَكـْــعـَــتـَــيـْــن ِ لـِــلـَّـَـه تـَــعـَــالـَــى
“Sahaja aku solat sunat tarawih dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”

● Bilangan rakaat buatlah yang termampu.  Paling ringkas buat 11 rakaat, 8 terawih dan 3 witir. Lakukan setiap 2 rakaat satu salam dan seterusnya.  Witir pula, 2 rakaat 1 salam dan witir 1 rakaat 1 salam.

● Apa yang wajib adalah surah al Fatihah, surah surah berikutnya adalah pilihan kita dan ia adalah sunat.

● Segala bacaan di luar solat, seperti salawat, doa dan periwayatan khalifah tidak termasuk amalan solat tarawih, tetapi hanya selingan antara solat. Tidak ada larangan untuk bersalawat atau berdoa, jika cara dan adab melakukannya baik. Dan ia tidak menjejaskan solat tarawih jika ditinggalkan.

SOLAT SUNAT WITIR
~~~~~~~~~~~~~~~
Solat Witir adalah salah satu solat sunat yang sangat dituntut untuk dikerjakan. Hukum solat Witir adalah Sunnat Muakkad. Jumlah maksima solat witir itu ialah 11 rakaat (6 salam), sebaik-baiknya 3 rakaat (2 salam) dan sekurang-kurangnya satu rakaat sahaja.
Jika berniat hendak melakukan qiyamullail, boleh tangguhkan solat witir selepas selesai qiyamullail tersebut kerana solat witir adalah penutup kepada solat2 sunat yang lain.

● Niat Solat Sunat Witir Dua Rakaat
أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
"Aku solat sunnat witir dua rakaat kerana Allah Taala"

● Niat Solat Sunat Witir Satu Rakaat
أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَةً لِلهِ تَعالىَ
"Aku solat sunnat witir satu rakaat kerana Allah Taala"

● Zikir Selepas Solat Witir
سُبْحَانَ اللَّهُ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ  [3x]

● Doa Solat Witir
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu,dan aku berlindung dengan kemaafanMu daripada balasanMu, dan aku berlindung denganMu seperti pujiMu sendiri ke atas diriMu. Maka segala pujian dan sanjungan sehingga Engkau redhai..

Sangat lah mudah..tiada alasan untuk tidak dapat buat solat tarawih kerana tidak dapat ke masjid. Selepas anak-anak dah tidur dan selepas berehat, bolehlah kita mulakan. Jom sama-sama berubah kearah yang lebih baik..kalau tahun lepas langsung tak dapat buat solat tarawih, tahun ni kita usaha buat.
SEMOGA BERMANFAAT.

18 Responses so far.

  1. Mrs. A says:

    Ibu-ibu bekerja memang rushing pada bulan Ramadhan ini yang hebat tu mereka mampu uruskan denga baik.
    Terima kasih atas perkongsian.

  2. Info yang berguna, terima kasih mama.. =)

  3. ibu2 yg ada anak kecik mmg lebih baik dirumah..tapi tak bermakna tak boleh bawak..its depend la kan.. terima kasig atas perkongsian ni

  4. mamapp says:

    Tq korang sudi baca. Boleh kita ingat mengingati sesama sendiri kan

  5. Terima kasih infor hal terawih ..dapat manfaat

  6. Zie Azi says:

    tq sharing kak, ada anak kecik ni solat kat rumah je.

  7. mamapp says:

    Tq etuza sudi baca n Tq follow blog mama

  8. mamapp says:

    Betul Zie. Kalau sembahyang kat Umah rilekslah sikit to depend juga Ada org selesa bawa anak kecik g masjid. Terpulanglah kan

  9. info yang amat bermanfaat

  10. mamapp says:

    Tq Cikgu bada sudi baca 😊

  11. solat kat rumah senang nak adjust masa.. tak la terkejar2

  12. mamapp says:

    Tq cik nadyya and ita. Mmg solat kt Umah x terkejar2 boleh ikut phase kita je

  13. ietams says:

    terimakasih berkongsi

  14. Terima kasih kongsi ilmu 👌🖒

  15. mamapp says:

    Tq ietams and unaizah sudi baca

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Si Peramah

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 355555 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

Contributors