Thursday, January 26, 2012

Rahsia Jadi Ayah Yang Berkesan

Dah lama tak tgk gambo syafi masa kecik. Saje je aku tepek. Hehe.. rindu..

 

Masa ni umur dia baru nk masuk setahun.. ingat lagi masa ni dia selalu demam dan tak sihat.. masa umur setahun 2 bulan, kena admit hospital plak sebab infection. Merasa le aku naik ambulan yg tak best tu.. ee scary.. jom kita baca sesama tips yg menarik ni..

 

Beberapa kajian menunjukkan bahawa kehadiran ayah menyumbang terhadap kejayaan anak dalam setiap fasa kehidupan mereka. Kajian itu disimpulkan dalam Father Facts, Edisi Ketiga (1998), antaranya:

*Bayi yang mempunyai ayah yang selalu bersama-sama anaknya di lapan minggu pertama, lebih berkemampuan menangani tekanan di alam persekolahan.

*Anak yang rapat dengan ayahnya pada zaman kanak-kanak menjadi ejen penyelesai masalah yang baik apabila dewasa berbanding kanak-kanak yang tidak dipedulikan oleh ayahnya.

*Apabila anak lelaki dan perempuan dididik dan dibelai oleh ayahnya serta sentiasa di sampingnya, sikap mereka apabila dewasa menjadi lebih berinisiatif dan mampu mengawal diri.Kanak-kanak yang mempunyai hubungan rapat dengan ayahnya ketika zaman tumbesarannya akan menjadi seorang remaja dan orang dewasa yang seimbang.

Anak yang tidak berbapa.
Kajian menunjukkan kekosongan daripada belaian kasih ayah mempunyai hubungan rapat dengan pelbagai permasalahan gejala sosial dan prestasi pembelajaran anak-anak.

Anak yang tidak tinggal dengan ayahnya menunjukkan gejala seperti di bawah:

* Lima kali lebih teruk prestasi pembelajaran.
* Tiga kali lebih ramai yang mengandung tanpa nikah.
* Lebih 50 peratus kemungkinan keciciran dalam pembelajaran, terbabit dengan gangsterism, penyalahgunaan dadah dan jenayah juvana.(Sumber: Pusat Kebapaan Kebangsaan)

Enam rahsia menjadi ayah yang berkesan.
Ramai lelaki terbilang berjaya dan berbangga kerana menjadi seorang ayah cemerlang dan berkesan. Menurut kajian Dr Ken Canfield, pengasas dan juga Presiden Pusat Kebapaan Kebangsaan dalam penyelidikannya mengenai kebapaan ada tujuh rahsia menjadi ayah yang berkesan iaitu:

1) Bapa yang komited dan bertanggungjawab.
Jalankan tugas bapa dengan penuh dedikasi dan bertanggungjawab. Kenal pasti apakah tugas anda sebagai bapa dalam rumah tangga. Tunjukkan dan beritahu anak bahawa anda juga ada tugas dalam rumah tangga, disamping ibu mereka. Anda bukan hanya bertugas di luar. Sekali-sekala berikan mereka peluang untuk mengutarakan pandangan atau menegur anda jika terlupa atau terlalai melakukan tugas anda di rumah. Selalu memeriksa dan memantau apakah anda telah melaksanakan tugas di rumah. Bayangkan hadiah atau anugerah yang bakal didapati (sama ada di dunia atau akhirat) jika anda menjadi ayah cemerlang!

2) Kenali anak anda.

Ambil masa untuk mengenali secara khusus keunikan dan kualiti anak anda. Libatkan diri dalam dunia mereka, hadiah yang mereka sukai, ketakutan, kekecewaan malah impian dan cita-cita mereka. Cuba ingatkan semua nama kawan mereka serta pembawaan masing masing.Kenal pasti apa yang selalu mengecewakan, ditakuti, dibenci, paling memalukan serta yang boleh memberi motivasi dan perangsang kepada merekal Istiqamah (tetap pendirian) .

Apabila anak tahu apa yang bapa mahukan, mereka akan lebih berasa yakin serta boleh menyesuaikannya dengan kehendak anda. Jadi, istiqamah, tetap pendirian serta konsisten.

Ada enam tempat anda perlu konsisten iaitu hadkan perubahan mood (jangan terlalu mengikuti perasaan); sentiasa ada di rumah (selalu menghadirkan diri dalam acara kekeluargaan) ; kotakan apa yang dikata, bukan cakap tidak serupa bikin; sentiasa menjaga moral dan adab sopan; mempunyai atur cara kehidupan teratur serta ada hobi dan kegemaran baik yang boleh dilihat dan diikuti.

3) Melindungi, menyara dan mendoakan.
Sediakan suasana dan rasa selamat dalam rumah dengan memberikan respon yang positif setiap kali berlaku krisis dan permasalahan dalam rumah. Paling penting anda memberikan saraan yang cukup kepada mereka. Bapa tidak boleh menghalang berlakunya krisis, tetapi tindakan anda ketika berlaku krisis dan mengembalikan suasana normal, sebenarnya ¡mengajar¢ anak menangani krisis. Jangan lupa doakan untuk anak selepas solat.

4) Mencintai ibu mereka.
Zahirkan cinta anda kepada isteri anda di depan anak untuk menunjukkan satu hubungan suami isteri yang intim dan bermakna. Jadikan diri anda sebagai anggota dalam pasukan keibubapaan, bukan hanya ibu. Inilah langkah dan hadiah terbaik untuk anak. Dalam jangka panjang, anak mendapat manfaat yang sangat bernilai daripada hubungan ibu bapa yang hormat menghormati, bekerjasama dan berkasih sayang.

5) Menjadi pendengar yang baik.

Sedarlah bahawa anak mudah tersesat atau terpesong dalam arus dunia. Dengar apa yang mereka katakan dan apa yang tidak terluahkan. Tunjukkan kepada mereka bahwa mereka berhak untuk didengari dan diberi perhatian.

6) Jadikan diri anda pemimpin kerohanian.
Beri peluang anak anda mengenali Allah dengan menunjukkan keimanan dan amal harian anda yang selari dengan tuntutan agama. Bersolat bersama-sama dan jadi imam dalam solat lima waktu di rumah. Bawalah mereka bersama-sama menunaikan solat berjemaah di masjid. Selalu bercerita mengenai makhluk yang dicintai Allah di bumi dan langit.

12 Responses so far.

  1. ~farah~ says:
    This comment has been removed by the author.
  2. ~farah~ says:

    wah, nice infos utk bapak2 ni :)
    btw adda ni link blog baru :)
    http://myextralovelylife.blogspot.com/

  3. bagus info ni... alhamdulillah jugak.. ank2 kita mempunyai abah yg syg dorg kan :-)

  4. Ferry I says:

    Terima kasih sahabat telah berbagi tipsnya menjadi seorang ayah yang berkesan...
    Akan berusaha menjadi ayah yang baik bagi anak-anak

  5. arie5758 says:

    Wow... lucunya syafi sewaktu kecil. jadi ingin lekas punya baby nih saya. Semoga kandungan istri saya tetap sehat sampai melahirkan nanti... Amiin

  6. puanbee says:

    alahai ... sebab tu lah penceraian tidak di galakkan kan ..

  7. Hello. I wish you super weekend. Keep smile and come again. ♥ ♫ ☼ ♪ ☺ ♥ http://fotisbazakas.blogspot.com

  8. nice nice info for fathers ... mothers pun kena bace gak ;)


    wah , dah berwajah baru blog akk . cat tahun baru ye? ;) nice~

  9. Jeremy says:

    Nurturing a child is not easy. Being a father and the head of the family is not easy as well but one father must do his part to keep his family happy and well discipline.

    Accountant Melbourne

  10. Cikidong says:

    nak lagi rahasia.. mai tanya apak.. hohohoho

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Si Peramah

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 355555 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

Contributors