Tips membeli pakaian


Shopping time memang menyeronokkan tetapi pilih-pilihlah dengan bijak agar kamu lebih berhemat. ada beberapa langkah yang boleh dilakukan ketika berbelanja agar lebih hemat. Semak tip berikut!

1 periksa almari pakaian kamu agar lebih mudah kamu menentukan jenis pakaian yang ingin dibeli ataupun aksesori lainnya. buat anggaran harga pakaian yang ingin kamu beli.

2 berbelanja lebih awal agar memiliki waktu yang cukup untuk mencari barangan yang benar-benar sesuai dengan keperluan, keinginan dan diri kamu. tidak ada salahnya jika kamu menggunakan khidmat shopping online atau butik online. ini tentunya akan mempermudahkan perbelanjaan kamu.

3 gunakan pakaian dan kasut yang selesa agar kamu tidak kelam-kabut sewaktu mencuba pakaian. Kenakan pakaian yang sesuai sewaktu berbelanja agar kamu boleh menyesuaikannya dengan pakaian yang ingin dibeli (mix & match).

4 bawa beg silang, bukan beg tangan yang harus dijinjing. Ini bagi memudahkan kamu bergerak sewaktu berbelanja. untuk menjimatkan masa, jangan teragak-agak meminta bantuan juru jual untuk mencari pakaian yang kamu inginkan.

5 Jika ada kemudahan cermin tiga sisi, jangan ragu-ragu menggunakannya. Kamu berpeluang  untuk melihat penampilanmu dengan pakaian baharu tersebut dari setiap sudut. Dengan cara ini kamu boleh mengetahui adakah pakaian tersebut benar-benar sesuai denganmu ataupun tidak.

6 Jika memerlukan pendapat kedua, ajaklah seseorang yang akrab denganmu membeli-belah bersama-sama. Seperti kekasih, adik-beradik atau sahabat.

mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

14 Comments

Words of wisdom

  1. tang ni le yang oghang ghumah awok selalu failed.......pantang le nampak baju lawo sikitttt.....

    ReplyDelete
  2. trkdg nk g bnde lain trbeli baju...slalu jd camtu.......

    ReplyDelete
  3. jarang sangat beli pakaian..kalo nak beli pun asyik beli baju untuk anak je..hehehe..

    ReplyDelete
  4. bagus tips...tapi jarang sangat beli baju utk diri sendiri..memanjang beli baju kat anak je...kalau aku tambah satu lg..mesti bawak stroller anak supaya ada tempat nak letak sebelum ke kaunter..hehehe..x yah bawak bakul/jinjit2..

    ReplyDelete
  5. saya suka beli online..sbb saya rasa kalo pergi shopping complex mudah sangat nak rambang mata and terboros,lebih baik beli online sbb kita akan pilih yg betul2 berkenan and kita tau budget kita berapa..kalo g shopping complex laju je duit mengalir...

    ReplyDelete
  6. tq atas tips2 tersebut... kadang2 tak teringat juga sebab duit banyak

    ReplyDelete
  7. tq sharing....dh lme x shopping ni...hehehe

    ReplyDelete
  8. dan yg paling penting...duit yg dibawak mencukupi...hehe

    ReplyDelete
  9. mama syafi macam suka shopping jer hehehe..

    jemput sini yer

    blog Matdin

    ReplyDelete
  10. ye, betul shopping online banyak gak kebaikannye..jimat belanja, tenaga dan masa. tapi kena pandai la pilih kedai online, jgn smpai tertipu..duit dh bank-in brg x sampai2..ade ke yg kena cmtu? mintak2 xde lah ye...

    ReplyDelete
  11. percaya atau tidak.. mama pipie tak penah beli online.. takutt.. huhu tp satu hari teringain gak nk buat

    ReplyDelete
Previous Post Next Post