Saturday, January 15, 2011

Amalkanlah membaca Al-Quran

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya hal-hal yang paling aku takutkan mengenai kamu semua ialah 2 perkara iaitu,mengikut hawa nafsu dan panjang angan-angan. Mengikut hawa nafsu itu dapat menutup kebenaran dan panjang angan-angan itu menyebabkan cinta kepada dunia".

Wahai umat Islam yang dikasihi, usahlah kamu terlalu mengikut perasaanmu, hingga terlupa menyebut nama-Nya melalui kalam-kalam yang telah diturunkan-Nya. Belajarlah mengenai-
Nya melalui solat yang diwajibkan,di tambah lagi kemanisan solat itu dengan solat sunat dengan melakukan Qiyyammulail.

Lalu kamu susuri pula dengan membaca al-Quran yang di turunkan kepada Muhammad nescaya kamu tidak akan sesat. Bahkan kamu akan rasa dibimbing menuju cahaya cinta-
Nya.

Berikut adalah antara surah dari Al-Quran yang boleh diamalkan..

1 Lembutkanlah lidahmu dengan membaca Al-Fatihah untuk membaiki hati yang gundah. Diantara fadhilat indahnya:
*mendapat pahala seperti membaca sepertiga al-Quran.
*Al-Fatihah adalah untuk apa yang dimaksudkan dalam bacaannya. Maka hayatilah pengertiannya.
*Untuk memohon sesuatu hajat yang baik kepada Allah SWT, baca 41 kali setiap hari,waktunya di antara solat sunat Subuh dan solat fardu Subuh.

2 Ikhlas kan hatimu membaca Al-Baqarah agar syaitan tidak singgah kerumah lalu memanah kata nan indah bersulam dusta.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya setiap sesuatu itu mempunyai bonggol. Dan bonggol al-Quran adalah surah Al-Baqarah. Sesiapa yang membacanya pada malam hari di rumahnya, syaitan tak akan masuk ke rumahnya selama tiga malam. Dan sesiapa yang membacanya pada siang hari,syaitan tak akan masuk ke rumahnya selama tiga hari.”
(Riwayat Ibnu Hibban)

3 Hindarilah kamu dari fitnah Dajjal yang keji dengan membaca surah Al-Kahfi. Imam Ahmad berkata:"Daripada Abi Darda'daripada Nabi(SAW),baginda telah bersabda
“Sesiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada permulaan surah Al-Kahfi. Maka terhindar daripada Dajjal.”
(Riwayat Muslim,Abu Daud,Al- Nasa'i,Al Tarmizi daripada Qatadah)
p/s: tahu tak korang sebenarnye malam jumaat kita selalu baca yasin kan. tp sebenarnye kita sepatutnya baca surah al-Kahfi)

4 Mohonlah keampunan disulami dengan membaca surah Yassin Daripada Abdullah berkata:Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang membaca yassin pada waktu malam untuk mendapat keredhaan Allah SWT,maka akan diberi keampunan baginya.” (HR.Ibnu Katsir)

10 Responses so far.

  1. Keyyah says:

    makaseh kongsi ilmu...
    pernah juga dgr ustzah fatma al zahra ckp sepatutnya mlm jumaat kena bc surah khafi n surah yassin baca tiap2 mlm....

  2. i_sofia says:

    thanks berkongsi.. nnti nk jengah balik nk copy masuk blog..boleh yer..?

  3. info yg sgt bgus..tq kongsi2 eh.. =)

  4. pipoq says:

    sebaik baiknya Al Quran tu bukan hanya dibaca untuk mengharapkan 'khasiatnya'..tapi harus la difahami maksud setiap ayatnya, diyakini setiap kandungannya dan diamalkan dalam kehidupan sehari hari segala isinya..

  5. nza says:

    sama2lh kita amalkan membaca alquran...

  6. ilmu y sangat berguna...menambah ilmu yang hmpir ketandusan...nice share!

  7. SYANI says:

    Terima kasih atas info ni.. Dapat ilmu baru.

  8. adda says:

    thanks ye sudi baca. sofia, boleh tepek tp link kan kt blog akak ye :)

  9. sukahaha says:

    sambil-sambil menuntut ilmu bolehlah kita kongsi ilmu sama sama hehe..

    jemput sini yer
    blog Matdin

  10. adda says:

    sama2 kita berkongsi ilmu ye matdin

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Si Peramah

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 355555 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

Contributors