Wednesday, June 30, 2010

Petua untuk anak2 kita

Dpt ni dari kawan aku.. tak tau sejauh mana keberkesanannya tp tak salah mencuba kan...

Ramai ibu bapa selalu lupa untuk menasihati anak-anak ketika anak sedang tidur. Ini caranya:

1. setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun2 kepalanya sebanyak yg mungkin atau memadai 100 kali.  (yg ini mmg makcik2 aku selalu ingatkan utk buat. tujuannya biar anak lembut hati dan tak jadi baran.. pastu senang nak dengar kata..)

2. membaca surah al fatehah 1 kali, alam nasyrah 1 kali

3. bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan bercerita lah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya.

4. apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur.

5. ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.

Cubalah petua itu dan insya allah kesannya akan anda dapat lihat sendiri.

6 Responses so far.

  1. wahhh najib nak datang.. syioookkkkkkkkkkkkk

  2. MAMASYAZA says:

    tq atas petua ni, tapi bab bercakap dgn anak2 time depa tgh tdo, mmg selalu akak praktikkan

  3. Zaidah says:

    terima kasih atas petua di atas...ade jugak zai amalkan....cuma kekadang bila bz tak sempat nak buat...huhuhuhu...

  4. YanaNuar says:

    Terima kasih atas petua itu..nanti nak cuba praktikkan la..yg biasa saya buat bercakap2 ngan anak masa dia baru je lelap..

  5. nza says:

    mmg bagus diamalkan petua2 camni....mmg brkesan.

  6. Momma Mia says:

    Thanks mama syafi for the petua. nice!

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Si Peramah

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 370000 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

About Me

My photo
Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..