Friday, May 7, 2010

Al-fatihah

----------------------------------

Petang semalam, waktu hujan renyai-renyai saya menyaksikan seorang ibu begitu asyik membantu memandikan jenazah anak tunggalnya yang dipangku sang suami. Wajah ibu itu cukup tenang, walau sesekali lengan bajunya mengusap air mata yang membasahi pipi. Walaupun itu adalah entah keberapa ratus kalinya dia memandikan si comel Adam Ikhwan, 3, namun kali ini yang paling istimewa. Inilah kali terakhir si ibu memandikan tubuh kaku Adam Ikhwan.

Waktu jenazah dikafankan, si ibu turut sibuk membantu. Menghulurkan kapas yang membaluti tubuh anak tersayang. Si ibu sekali lagi menitiskan air mata apabila mengucup dahi dingin si anak. “Kau pergi dulu anakkuuuuuuuuuu……” detik hati kecilnya. Si ibu dan ayah kemudiannya memangku tubuh Adam Ikhwan ke dalam kenderaan dan terus ke tanah perkuburan Bukit Tandang, Petaling Jaya .

Demikian sekelumit kisah kasih sayang seorang ibu hingga akhir hayat anaknya. Saya pasti dia akan terus berdoa dan menziarahi pusara Adam Ikhwan tetakala rindu. Kasih ibu membawa ke syurga…”

Selamat Hari Ibu (9 Mei). Hubungilah ibu kita dan ucapkanlah rasa kasih yang mendalam…”Ibu aku sayang padamu..terima kasih ibu”. Beruntunglah jika ibu masih ada di dunia. Doakanlah ia, jika dia sudah berada di alam sana …”Moga roh ibu di tempatkan di kalangan orang-orang yang solehah..!”

Al-FATIHAH

-----------------------------
petikan email dari wakil syarikat yg melawat allahyarham anak opismate aku.. w/pun aku x begitu rapat dgn beliau tp aku dapat rasakan kehilangan besar dia. bayangkan 8 tahun berkahwin, baru dikurniakan anak.. aku igat lagi masa anak dia baru lahir 3 tahun lepas, terpancar kegembiraan yg teramat masa aku ucap tahniah pada dia..

ternyata anaknye cume dipinjamkan oleh allah selam 3 tahun jer.. punca kematian hanyalah demam biasa.. difahamkan anak dia jus demam biasa dan sudah beberapa kali bawak ke klinik.. satu hari anak dia mengadu badan dia sakit2.. bawak lagi gi klinik.. doc check takde apa2.. sampai satu tahap, anak dia kata mata sakit, pastu leh nampak mata dia bengkak. masa tu anak dia dh nampak cam lemah sgt2. terus dibawa ke DEMC. yg aku diberitahu layanan disana mmg agak mengecewakan. doc jarang ada. pastu kuat minta duit..

last2 anak dia dipindahkan ke icu HUKm dimana layanan sgt tip top. pembedahan terpaksa dibuat sebab air badan dia naik ke otak.. akibat komplikasi pembedahan itulah anak beliau menerima ajalnye.. akbat jangkitan kuman, kesian kan.. semoga rohnya ditempatkan dikalangan ahli syurga. dan semoga kawan aku itu tabah..

SELAMAT HARI IBU SEMUA!

21 Responses so far.

  1. serius menangis baca kisah ur fren..dpt rs perasaan dia...smga dia tabah hadapi dugaanNya..

    selamt hari ibu..

  2. Allah memberi satu jaminan ke syurga dengan Dia mengambil kembali ap yg telah diberikan :-) semga Allah memberikan keluarga itu kesabaran yang teguh :)

    lepak2 la lam blog sya eh, komen dan kritik anda sangat sya harapkan.. =p
    http://slumberblogger-freedownload.blogspot.com

  3. terharu bilas baca entry ni..
    slmt hri ibu!

  4. slamat hari ibu utk adda..

    takziah utk kawan..semoga lebih tabah mghadapi dugaan

  5. 10 says:

    sedihnya... takziah wat keluarga dan alfatihah utk arwah...

    *selamat hari ibu*

  6. LYaFRINA says:

    SEDIH BACA KISAH NI.. ACT, DEMAM PANAS JGN DPNDANG RINGAN.. ORG BESAR PON BOLEH TERKENA JANKITAN KUMAN AKIBAT DEMAM PANAS IATU, ENCHIPHELITIS....

    SAMA MCM LYA... SMASA UMUR 18 TAHUN PMULAAN PDERITAAN.. DEMAM PANAS, HINGGA JANGKITAN KE OTAK... MASUK ICU..SMPAI AKHIRNYA LUMPUH, HILANG PENGLIHATAN... PETI SUARA LEMAH SMPAI XLEH BCKP.. TP SKRANG SYUKUR, DPT HIDUP NORML KEMBALI..

    ALFATIHAH & SALAM TAKZIAH..UTK ARWAH,...

    selamat hari ibu...

  7. Ummiross says:

    Memang sedih,berat mata memandang, berat lg bahu memikul.

    buat adda,selamat hari ibu

  8. liennasts says:

    selamat Hari Ibu untuk anda juga...

  9. sedih baca kisah nie..takziah buat keluarga

    *selamat hari ibu*

  10. Al-Imran 4:185
    setiap yang hidup akan merasai mati.

    takziah buat teman mama tu ea.
    Allah datangkan anak itu sebagai pengubat kesedihan mereka, Allah hanya meminjamkan mereka sementara untuk kita.
    sedangkan kita, hati kita, jantung kita yang terdekat dgn kita, dalam diri kita ini pun pinjaman Allah s.w.t.
    oleh itu kita kena ingat bila kita diberi pinjam, kita kena pulangkan balik.
    ada hikmah kenapa anak itu diambil kembali,kenapa Allah tak panjangkan usianya.
    sentiasalah bersangka baik dengan Allah.
    mungkin kalau panjang usianya, dia dijangkiti penyakit yang mungkin membuatkan kita susah hati sehingga pertikaikan kembali qada' dan qadar Allah.nauzubillah min zalik.
    maka berbalik kpd kita untuk menerima dugaan dan ujian Allah dengan reda, soal lah hati kita, ikhlaskah aku terima ujianMU ini Ya Allah..
    moga kita menjadi orang yang reda menerima ujianNYA. insyaAllah, ameen~
    salam

    p/s; sori..pnjg lak komen.huu

  11. adda says:

    thanks.. kite pon nangis sampai basah tisu huhu.. isha, thanks ye atas info tu. really appreciate it. boleh ingatkan mana yg terlupa..

    lya, mmg byk dugaan lya kan. insya allah ada ganjarannya nanti. amin

  12. Zura says:

    sedih sungguh cite nie...al-fatihah untuk adam ikhwan..

  13. nza says:

    Al-Fatihah...semoga ibu Adam tabah n yg pastinya Adamlh saham trbesar utk ibunya....

  14. Mia Liana says:

    sedih dan salam takziah...

  15. Rozita says:

    Allahuakbar...Allah Maha Besar dan Dia Lebih Mengetahui...sedih dengar dugaan hidup yang macam ni..kalau kena kat aku..entahlah..takut tak sekuat tu nak menanggungnya...semoga Allah tempatkan ibu bapa yang sabar macam ni di dalam syurgaNya..Amin..

  16. comeisari says:

    Ya ALLAH sedihnya..bila comei baca air mata comei x henti2 mengalir..

  17. adda says:

    sapa tak sedih. tp allah maha mengetahui. mungkin ada hikmah sebalik apa yg berlaku.. sampai skrg ayah budak ni tak dtg2 lagi keje.. tak tau la kesian sgt kan

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Si Peramah

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 370000 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

About Me

My photo
Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..